Lennot valitusten kärkiaiheena Euroopan kuluttajakeskuksessa vuonna 2020

ECC_logoEuroopan kuluttajakeskukseen tuli Suomessa vuonna 2020 yhteensä 3 350 kuluttajien uutta yhteydenottoa. Määrä kasvoi 6 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Maiden rajat ylittäviä ongelmatilanteita koskevien valitusten kärkiaiheena säilyivät edellisvuoden tapaan lennot.

Kaikista Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipisteen vuonna 2020 saamista yhteydenotoista 32 % koski lentojen peruutuksia ja viivästyksiä, koronavuonna etenkin peruutuksia.

Useimmissa tapauksissa kuluttajilla oli selkeä oikeus hyvitykseen, mutta rahanpalautus lentoyhtiön puolelta kesti kauan. Lisäksi eri maissa koronatilanteen vuoksi käyttöönotetut matkojen hyvittämiseen liittyvät poikkeukset sekoittivat tilannetta Euroopassa.

Moni oli ostanut lentonsa myös jonkin suositun ulkomaisen varaussivuston (välittäjän) kautta. Näissä tapauksissa ilmeni peruutustilanteissa usein epäselvyyttä siitä, miltä taholta kuluttajan tulisi hyvitystä pyytää ja mikä taho sen maksamisesta kuluttajalle vastaa.

Asiakaspalvelut olivat ruuhkautuneet ja pahimmillaan huonosti tai eivät käytännössä lainkaan tavoitettavissa. Kuluttajille annettiin myös epärealistisia lupauksia hyvitysten maksamisen aikataulusta. Hyvityksiä ei läheskään aina maksettu rahana, vaan voucherina eli matkakuponkina, joka oli käytettävissä uuteen matkaan.

Euroopan kuluttajakeskukset tekivät ns. ulkoisen hälytyksen lentojen välittäjien ongelmista lokakuussa 2020.

 Hotelleista ja muusta majoituksesta koskevia valituksia oli 5 prosenttia ja matkapaketteja koskevia valituksia oli neljä prosenttia. Tapauksilla oli usein yhteys koronan aiheuttamiin tilanteisiin.

Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipisteen yhteydenotoissa yritys, jonka kanssa kuluttajalla oli ongelma, sijaitsi yleisimmin Ruotsissa (12 % tapauksista), Norjassa (11 %), Saksassa (10 %) ja Espanjassa (9 %). Kyse on pääosin erilaisista matkailualan toimijoista ja lentoyhtiöistä

 Koko Euroopan kuluttajakeskusten verkosto, jolla oli vuonna 2020 toimipiste 30 eri maassa, sai yhteensä 167 874 yhteydenottoa kuluttajilta. Monessa maassa yhteydenottomäärät kasvoivat merkittävästi koronavuonna. Myös lentomatkustaminen korostui kautta koko verkoston valitusaiheissa.