Eurooppalaiset lentäjät ovat huolissaan ehdotuksesta uusiksi työ- ja lepoaikasäännöiksi (FTL, Flight Time Limitations), koska se mm. sallisi lentäjille 22-tuntisen työrupeaman ennen laskeutumista, tai jopa 12,5-tuntiset yötyöjaksot. "Turvallisuuden kannalta tärkeitä rajoituksia ja määräyksiä on liian paljon siirretty pois itse lakitekstistä niin kutsuttuihin hyväksyntävaatimuksiin, joiden muuttaminen ja valvonta kuuluu yksinomaan Euroopan lentoturvallisuusvirastolle EASAlle," toteaa Suomen Lentäjäliiton turvatoimikunnan puheenjohtaja Hannu Korhonen.
”Olemme tyytyväisiä, että meillä on mahdollisuus keskusteluun äänestystä edeltävänä iltana”, sanoo Nico Voorbach, eurooppalaisia lentäjiä edustavan ECA:n puheenjohtaja. ”Ehkä silloin saadaan vastaus kysymykseen, miksi komissio ei haluaisi tieteeseen pohjaavia työ- ja lepoaikamääräyksiä. Odotamme myös selkeää vastausta siihen, miksi - liikennekomitean äänestystuloksesta huolimatta - komissio ei ole osoittanut mitään aikomusta muuttaa ehdotusta ennen täysistuntoäänestystä.” ”Liikennevaliokunnan äänestystuloksen pitäisi olla ohjenuorana kaikille äänestäjille ensi viikolla”, sanoo François Ballestero, Euroopan kuljetustyöntekijöiden liiton poliittinen sihteeri. ”Ehdotuksen hylkääminen osoittaa, että säädösten turvallisuuspuutteet eivät ole jääneet huomaamatta parlamentaarikoilta.” Lue myös
|
|||