Lentokoneen ruumaan pakattu sähkötupakka on aiheuttanut useita vaaratilanteita ja niiden kuljettamiseen lentokoneessa aiotaan puuttua. Viranomainen tahtoo lentoyhtiöiden varmistavan, että matkustajat eivät ole pakanneet sähkösavukkeitaan ruumaan menevään matkatavaraan. Väärin pakattuna se voi aiheuttaa tulipaloriskin. Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA julkaisi 22. tammikuuta SAFO-turvallisuustiedotteen (Safety Alert for Operators, SAFO15003) lentoyhtiöille. Viranomainen suosittelee operaattoreita vaatimaan matkustajia kuljettamaan sähkötupakat ja vastaavat laitteet ruumaan menevän matkatavaran sijaan matkustamoon otettavassa käsimatkatavarassa. Operaattoreiden tulisi myös aktiivisesti kommunikoida matkustajien kanssa sähkösavukkeiden vaaroista niin laajasti kuin mahdollista. Esillä ovat lehdistötiedotteet, verkkosivustot, lipun osto sekä checkin-prosessin aikainen kommunikaatio, joka ihmisten kesken tai automaattilaitteen antama huomautus. Myös kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö ICAO julkaisi joulukuussa 2014 bulletiinin koskien sähkötupakoita. Sen suositusten mukaan matkustajien tulisi kuljettaa ne ruumaan menevän matkatavaran sijaan matkustamossa. Sähkösavuke on aiheutunut useita vaaratilanteita. Elokuussa 2014 sellaisen aiheuttama tulipalo johti lentokoneen evakuontiin Bostonin Loganin lentokentällä. Vuoden 2015 tammikuussa lennolta jäänyt matkalaukku löydettiin liekeissä Los Angelesin kansainväliseltä lentokentältä. Palon syy löytyi sähkötupakasta. Edellämainitut tapaukset sekä useat lentoliikenteen ulkopuolella tapahtuneet vaaratilanteet ovat osoittaneet sähkötupakat vaarallisiksi niiden mahdollisen ylikuumenemisen ja syttymisen takia. Käsimatkatavaroiden osalta mahdolliset ongelmat voidaan lennon aikana ratkaista huomattavan paljon helpommin. Vaikka ICAO:n Yhdysvaltain liikenneministeriön (DOT) ohjeistukset eivät suoraan kiellä sähkösavukkeiden kuljettamista ruumaan menevässä matkatavarassa, niitä rajoittavat muut pykälät. Mahdolliset kipinän tai muun vaaratilanteen aiheuttamiseen kykynevät patterikäyttöiset laitteet on kielletty ellei ne ole pakattu siten, että ne eivät aiheuta vaaraa (Forbidden materials and packages 49 CFR 173.21 (c)). Tämän lisäksi FAA:n SAFO 09013 (Fighting Fires Caused by Lithium Type Batteries in Portable Electronic Devices) liittyy sähkötupakan vaaroihin. Kansainvälisen ilmakuljetusliitto IATA on suositellut jäsenyhtiöilleen sähkötupakan käytön kieltämistä lennoilla. Myös Finnair on IATA:n jäsen. Suomen turvallisuus- ja kemikaaliviraston TUKESin keväällä 2014 tekemien kokeiden mukaan turvallisuuspuutteita löytyi erityisesti sähkösavukkeiden latauslaitteista. Sähkötupakka tai sähkösavuke (e-savuke) on sähköllä toimiva, tehdasvalmisteinen savukkeen käyttötapaa imitoiva laite. Useimmiten laite koostuu kolmesta osasta: patruunasta, lämmityselementistä ja pienestä ladattavasta akusta.
|
|||