”Emme odota avaijaispäivänä mitään merkittävää ruuhkaa. Arkipäivänä ihmiset ovat töissä. Odotamme päivän kuitenkin vilkastuvan merkittävästi iltaa kohti”, jatkaa Väistö. Föönin tiloissa avattiin myös Hangaari Bar & Cafe -ravintola, jonka tavoitteena on nousta ilmailijoiden uudeksi kohtauspaikaksi. Sen tarjonnasta löytyy kevyitä lounaita, kahvilatuotteita erikoiskahvit mukaanlukien sekä anniskeluoikeudet. Tulossa on mahdollisesti jopa oma nimikko-olut. Ravintola huolehtii tarvittaessa catering-palveluista Föönin asiakastilaisuuksiin.
Föönin tiloista löytyy paljon ilmailuaiheita ja lattiaan on maalattu myös mm. kiitotiemerkintöjä tuulahduksena Helsingin perinteiseltä laskuvarjohyppypaikalta eli Malmin lentokentältä.
Hangaari-ravintolan baaritiski on mukailee Douglas DC-3 -koneen runkoa ja tiskin päästä löytyy ilmailuaiheinen lounge-tila. Osa katsomoalueen penkeistä on aiemmin toiminut Boeing 737 -koneen matkustajaistuimina. Ulkoterassin pöydiksi on löydetty lentojoukkojen polttoainesäiliötynnyrit.
Lennättäjä kertoo ensikertalaiselle tarkasti tunneliin siirtymisestä ja turvallisuudesta. Meteli tunnelissa ei mahdollista puhetta, joten muutama käsimerkki on painettava mieleen upean kokemuksen parantamiseksi. ”Kaksi sormea pystyssä tarkoittaa suorista jalkoja ja koukussa taas koukista jalkoja. Jos näytän etusormella leukaa niin nosta leukaa pystyyn. Mikäli tahdot pois niin heiluta päätäsi. Kun heilutan peukaloa ja pikkurilliä se tarkoittaa, että rentoudu”, opastaa lennättäjä sopivan rennosti.
Tunnelin lentoalueesta sisätiloihin näkyy noin 4,5 metriä korkea lasiseinäinen putki, jonka yläpuolella on vielä umpiseinäistä tilaa nousta jopa 20 metrin korkeuteen. Alapinnan turvaverkosta eli lattiapinnasta alaspäin tunnelia näkyy 12 metriä. Ohjeiden mukaisesti kaadun ilmavirtaan ja lennättäjä nappaa kiinni. Tuuli kannattelee ja lennän hetken ilmavirrassa. Lennättäjä nappaa välillä kiinni, opastaa käsimerkein jalat koukkuun ja leukaa ylös. Pyöritys jatkuu ja kasvoilla on varmasti näkemisen arvoinen hymy. Pieni tauko tunnelin odotustilassa ja peukalot pystyyn erikoisesta kokemuksesta. Lisää on kuitenkin luvassa.
Hymy levenee, kun lasiputki jää kauas alapuolelle ja pyörähdämme muutaman kerran tuulitunnelin yläosissa. Parin minuutin lentämisen jälkeen osa lihaksista on sitä mieltä, että nyt on tehty jotain normaalista poikkeavaa. Vapaapudotuksessa on kyse hyvin erilaisesta kokemuksesta ja sitä on vaikea kuvailla muuten kuin, että tätä on saatava lisää. Lentoposti.fi:n toimittajalla ei ollut aiempaa kokemusta vapaapudotuksesta. Vapaalentotunneli tarjoaakin uudenlaista ajanvietettä esimerkiksi yritystilaisuuksiin, pikkujouluihin, polttareihin ja muuhun hauskanpitoon.
Fööni myy ensilentäjän etuna pakettia rajatun ajan 23. syyskuuta saakka hintaan 49 euroa. Normaalihinta on 59 euroa.
Lentotehdas Oy:n omistajina on viisi laskuvarjohyppytaustaista suomalaista. Heidän ohellaan mukana on lisäksi reilut parikymmentä pääosin yksityistä sijoittajaa. Kaikkiaan tekijäjoukolla on taustallaan yli 14 000 laskuvarjohypyn kokemus. Helsingin vapaalentotunnelissa aiotaan myös kilpailla ja toisena viikonloppuna avajaisten jälkeen pidetään ensimmäiset omat 4-way -kilpailut. Siinä tunnelissa lentävät neljän hengen joukkueet. Ennen joulua on määrä pitää vielä avoimet Fööni-kisat.
Suomen Ilmailuliitto hyväksyi Lentotehdas Oy:n 17. syyskuuta liiton varsinaiseksi jäseneksi. Ilmailuliitto kannatti tuulitunnelilentämistä myös Olympialajiksi kansainväliselle ilmailuliitto FAI:lle (Fédération Aéronautique Internationale) annetussa kannanotossa. Lentotehdas Oy:n merkittävä megahanke Helsingin keskustaan valmistui ajallaan. Tuulitunnelia on käytetty pitkin kesää koeajoissa noin 600 tunnin ajan. Viimeiset testit tehtiin avajaisviikon aikana yhdessä valmistajan kanssa. Pisimmillään tuulitunnelia on ajettu yhtäjaksoisesti 12 tuntia. Periaatteessa sitä voitaisiin tarvittaessa ajaa vuorokaudet ympäriinsä. Koeajojen aikana haetaan viimeisimpiä tehoasetuksia aerodynamiikan parantamiseksi, sillä turbulenttiset alueet haluttiin pois.
Tuulitunneli on kaikkine rakenteinen noin 34 metrin korkuinen. Hankkeessa painostettiin erityisesti melunhallintaan ja rakennuksen ulkopuolella ei äänen perusteella voi havaita poikkeavaa melua. Myös sisällä Föönin tiloissa taustamelu on alle keskusteluäänen desibelien.
Lue myös aikaisempi uutisemme Föönistä ja tuulitunnelin rakenteista:
|
|||