Koronapandemian seurauksena talousvaikeuksiin ajatunut ja lisärahoitusta tarvinnut Virgin Atlantic hakeutuu chapter 15:n mukaiseen konkurssiin New Yorkissa. Kaukolentoja operoiva yhtiö oli vastikään heinäkuussa aloittanut uudelleen matkustajalennot ensi kertaa sitten huhtikuun. Ratkaisulla yritetään turvata uudelleenjärjestelyä toteuttavaa yhtiötä velkojien vaatimuksilta. Kaukolento-operaattori Virgin Atlantic keskeytti matkustajalentonsa kokonaan toukokuussa, mutta lensi kaikkiaan yli 1400 rahtilentoa huhti-, touko- ja kesäkuun aikana. Matkustajalennot Virgin Atlantic käynnisti uudelleen vasta 20. heinäkuuta. Virgin Atlantic oli jo toukokuussa 2020 irtisanonut 3550 työntekijää ja sulkenut Lontoon Gatwickin liikenteen solmukohtansa osana kustannussäästötoimiaan. Yhtiön oli määrä keskittyä operointiin Lontoon Heathrow'lla ja Manchesterissa. Lentoyhtiö on ollut merkittävissä talousvaikeuksissa ja sen rahojen odotettiin loppuvan syyskuussa. Yhtiö oli kuitenkin 14. heinäkuuta kertonut turvanneensa tulevaisuutensa uuden yksityisen rahoituksen myötä. Nyt tiistaina 4. elokuuta Virgin Atlantic haki New Yorkissa Chapter 15 mukaista konkurssia. Chapter 15 -konkurssi on suunniteltu tapauksia varten, joissa osallisena on useita eri valtioita. Se tarjoaa mekanismin ulkomaalaiselle yhtiölle hakeutua konkurssiin omassa maassaan käyttäen Yhdysvaltain tuomioistuinta. Järjestely suojelee Virginin yhdysvaltalaisia luotottajia Ison-Britannin oikeusistuimen vaatimuksilta sekä turvaa yhtiön uudelleenjärjestelysuunnitelmaa. Suunnitelmissa on ollut viisivuotinen uudelleenjärjestely, jonka mahdollistaisi lentojen jatkumisen nykyisten velkojien tuella. Osa Virgin Atlanticin luotottajista tukee uudelleenjärjestelysuunnitelmaa. Luotottajien kanssa on määrä kokoontua yhteen 25. elokuuta. Uudelleenjärjestelytoimien on määrä valmistua syyskuun alkupäiviin mennessä. Pääomaa on ollut määrä vahvistaa 1,2 miljardilla punnalla seuraavan puolentoista vuoden aikana. Osakkeenomistajien on määrä tuoda yhtiöön 600 miljoonaa puntaa, josta pääomistaja Virgin toisi yhtiöön 200 miljoonaa puntaa. Velkojilta puolestaan haetaan 450 miljoona punnan edestä lykkäyksiä. Samalla yhtiö hakee 280 miljoonan punnan vuosittaisia kustannussäästöjä ja lentokonetoimistusten lykkäämisellä säästettäisin viidessä vuodessa noin 880 miljoonaa puntaa. Kannattavaksi on määrä palata jo vuonna 2022, jolloin lentoja on yhtiön arvion mukaan sama määrä kuin vuonna 2019, mutta pienemmässä mittakaavassa. Pienemmällä lentokonemäärällä tavoitellaan yhtä laajaa lento-ohjelmaa kuin aiemmin. Yhtiön laivastossa on määrä olla 37 kaksimoottorista laajarunkokonetta seitsemän 747 jumbon ja neljän A330-200 -koneen sivuun siirtämisen jälkeen sekä uudelleen järjestellyin A350 ja A330-900neo -konetoimituksin. Pääosa Virginin laivastosta olisi siten Boeing 787 Dreamlinereita. Siihen kuuluu myös A330-300- ja A350-1000-koneita. Virgin Atlanticista 51% omistaa Virgin-konserni ja 49% Delta Air Lines. Koronapandemian aikana myös Virgin-konsernin lentoyhtiö Virgin Australia on jo aiemmin ajautunut konkurssiin. Virgin havitteli myös kotimaan lentojen käynnistämistä Flybe-yhtiön kautta, mutta tämäkin hanke kaatui maaliskuussa konkurssiin koronapandemian seurauksena. Lue myös:
|
|||