Neste toimittaa Virgin Atlanticille 2,5 miljoonaa litraa uusiutuvaa lentopolttoainetta

Virgin_fleet_1Suomalainen Neste toimittaa 2,5 miljoonaa litraa uusiutuvaa Neste MY -lentopolttoainetta (SAF, Sustainable Aviation Fuel) Virgin Atlanticin käyttöön Lontoon Heathrown lentoasemalle. Polttoainetoimitukset alkavat yhdessä ExxonMobilin kanssa vuoden 2022 ensimmäisen puoliskon aikana.

Virgin Atlanticin ja Nesteen välinen sopimus laajentaa osapuolten välistä yhteistyötä ja kasvattaa SAF-polttoaineen saatavuutta Isossa-Britanniassa. Virgin Atlantic on suorittanut ensimmäiset lentonsa uusiutuvalla lentopolttoaineella vuonna 2008. Nyt kyseessä on ensimmäistä kertaa laajempi kaupallinen operaatio SAF-polttoaineella.

Neste toimittaa polttoaineen Lontoon Heathrow'lle yhdessä ExxonMobilin kanssa, joka on Virgin Atlanticin suurin polttoainetoimittaja Heathrow'lla. Tavoitteena on käyttää lennoilla polttoaineseosta, josta 35 prosenttia on uusiutuvaa lentopolttoainetta. Nykyinen sallittu maksimi on 50 prosenttia.

"Laivastouudistuksen jälkeen SAF-polttoaine tarjoaa suurimman mahdollisuuden lentoliikenteen päästövähennyksiin lyhyellä aikavälillä. Virgin Atlanticin ostamalla polttoainemäärällä voidaan lentää 140 lentoa Lontoon ja New Yorkin välillä. Se on hyvä alku", sanoi Virgin Atlanticin kehitysjohtaja Holly Boyd-Boland.

Virgin Atlanticin laivaston koneista 70 prosenttia on uudemman sukupolven lentokoneita ja sen myötä kyseessä on yksi moderneimmista ja polttoainetehokkaimmista lentoyhtiölaivastoista. Laivastouudistus on leikannut yhtiön hiilidioksidipäästöjä 20 prosentilla vuodesta 2007 vuoteen 2019.

"Saavuttaaksemme 10 %:n SAF-tavoitteemme vuonna 2030, meidän on hankittava tämä määrä yli 70-kertaisesti. Se edellyttää eri toimialojen ja hallituksen yhteisiä toimia SAF-hankintojen kaupallistamisen tukemiseksi laajasti, erityisesti Isossa-Britanniassa. Jatkamme tiivistä yhteistyötä Nesteen ja ExxonMobilin sekä muiden alan kumppaneiden kanssa löytääksemme innovatiivisia ratkaisuja tämän tavoitteen saavuttamiseksi", jatkoi Boyd-Boland.

TankkausNesteMySuomalaisen Nesteen uusiutuva lentopolttoaine valmistetaan vastuullisesti hankituista, sataprosenttisesti uusiutuvista jätteistä ja tähteistä, kuten käytetystä paistorasvasta ja eläinrasvajätteestä. Sellaisenaan käytettynä uusiutuva Neste MY -lentopolttoaine vähentää kasvihuonekaasupäästöjä koko polttoaineen elinkaaren ajalta laskettuna jopa 80 prosenttia fossiiliseen lentopolttoaineeseen verrattuna.

Neste on maailman johtava toimija uusiutuvien lentopolttoaineiden tuottamisessa. Yhtiö arvioi, että vuonna 2023 se pystyy tuottamaan vuosittain noin 1,5 miljoonaa tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta.

Uusiutuvat lentopolttoaineet vähentävät suoraan lentoliikenteen CO2-päästöjä. Uusiutuvaa lentopolttoainetta pidetäänkin maailmanlaajuisesti keskeisimpänä ratkaisuna ilmailun päästöjen vähentämiseksi lyhyellä aikavälillä.

Ilmailuala tarvitsee käyttöönsä 500 miljoonaa tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta vuosittain vuoteen 2050 mennessä, jonka myötä olisi saavutettavissa merkittävät päästövähennykset. Uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantoa tulisi siis lisätä merkittävästi. MH

Lue myös: