"Koneessa on uusi viidennen sukupolven ohjaamo sekä muita suorituskykyä lisääviä ominaisuuksia. Tämä kone sulkee kuilun, joka on nykyisten harjoitushävittäjien ja viidennen sukupolven monitoimihävittäjien välillä", sanoi Lockheed Martinin T-50A -koneiden johtava koelentäjä Mark Ward.
Lockheed Martin ja KAI pitävät konetta matalan riskin vaihtoehtona, joka on myös jo valmis. T-50A perustuu yhteistyökumppani Korea Aerospace Industriesin T-50 Golden Eagle -koneeseen, joka on käytössä Korean Ilmavoimissa. T-50 -koneita on käytössä yli 100 ja niillä on lennetty 100 000 lentotuntia. Suihkuharjoituskoneilla on koulutettu jo yli 1000 lentäjää.
Lockheed Martin selvitti myös ns. clean sheet eli puhtaalta pöydältä rakennettavan koneen vaihtoehtoa mutta sen todettiin tuovan ison riskin APT-koulutuksen kustannuksiin ja aikatauluhin. Lockheed Martin valmistautuu rakentemaan T-50A kokoonpanolinjan Etelä-Carolinan Greenvilleen
T-X -hankkeessa on mukana myös Alenia Aermacchi T-100 ITS (M-346 Master). Northrop Grumman sekä Boeingin ja Saabin yhteenliittymä suunnittelevat kokonaan uusia koneita, joista ei ole vielä tarkempaa tietoa (lue lisää linkistä alla). Lue myös:
|
|||