Ruotsalainen NextJet on tyytyväinen Kokkolasta Porin kautta Tukholmaan kulkevan reitin matkustajamäärien kehitykseen, kertoo raumalainen Länsi-Suomi. Saab 340 -koneita käyttää viikottain jopa 300 matkustajaa. Yhtiö odottaa, mitä tapahtuu Air100:n lopetettua Pori - Helsinki -lennot. Länsi-Suomen mukaan suurin osa helmikuussa 2014 käynnistynyttä Kokkola - Pori - Arlanda -yhteyttä käyttävistä on yritysmatkustajia. Reitti lennetään kolme kertaa arkipäivinä ja se tarjoaa myös viikonloppuyhteyksiä. Nyt koneisiin pyritään markkinointikampanjalla saamaan lisää myös vapaa-ajanmatkustusta. Lentoaika Porista Tukholman Arlandaan on 55 minuuttia. Raumalta on Porin kentän lennoille RaumAirin pikkubussiyhteys. Kesälomamatkoja ei NextJetin varaan kuitenkaan voi laskea, sillä Länsi-Suomen mukaan reitti menee viiden viikon kesätauolle 6. heinäkuuta. Lehden haastatteleman Rauman Kauppakamarin toimitusjohtajan mukaan Porin ja Tukholman kautta maailmalle aukeava vaihtoyhteys on vielä varsin vähäisessä käytössä. Noin 80 prosenttia raumalaisyrityksistä hyödyntää etenkin Turun kenttää sekä myös Tamperetta ja Helsinki-Vantaata. NextJetillä on lähteestä riippuen 15 - 17 lentokonetta, joista suurin osa on ruotsalaisvalmisteisia 33-36 -paikkaisia Saab 340A/B -potkuriturbiinikoneita. Lisäksi sillä on viisi suurempaa BAe ATP -potkuriturbiinikonetta (British Aerospace Advanced Turbo-Prop), jotka kuljettavat 68 matkustajaa. Yhtiö on perustettu 2002. Se aloitti Beechcraft 200 -potkuriturbiinikoneella. Nykyisin NextJet on suurin ruotsalainen alueelliseen liikenteeseen keskittyvä lentoyhtiö. Se kotikenttä on Arlanda. Porilaislähtöinen Air100 ei saanut Pori - Helsinki -yhteyttä kannattavaksi. Viimeinen vuoro operoitiin 18. kesäkuuta. Air100 myi syyskuusta 2012 alkaen Pori - Helsinki -lentoja tshekkiläisen Central Connect Airlinesin Saab 340 -potkuriturbiinikoneisiin. Sitä ennen reitillä operoi Flybe Finland. AIkanaan Finnair lensi Helsingistä Poriin suihkukoneilla. Lue myös:
|
|||