Malaysia Airlines toteutti ensimmäisen lentonsa uusiutuvalla lentopolttoaineella yhteistyössä PETRONAS Dagangan Berhadin (PDB) ja suomalaisen Nesteen kanssa. Airbus A330-300 -koneella toteutettu lento on osoitus Malaysia Airlinesin sitoumuksesta ottaa uusiutuva lentopolttoaine käyttöön puhtaampana energianlähteenä säännöllisille lennoilleen vuoteen 2025 mennessä.
Malaysia Airlinesin lento MH7979 nousi torstaina 16. joulukuuta ilmaan Amsterdamin Schipholin lentoasemalta kello 12.55 paikallista aikaa ja saapui Kuala Lumpurin kansainväliselle lentoasemalle kello 9.00 paikallista aikaa. Lennolla Airbus A330-200 -koneen polttoaineena oli sekoite uusiutuvaa ja fossiilista kerosiinia. Siitä uusiutuvan lentopolttoaineen osuus oli noin 38 prosenttia.
Lennon mahdollisti PETCO Trading (UK) Ltd:n ja Nesteen välinen sopimus polttoainetoimituksesta. PETCO Trading (UK) Ltd on PETRONASin markkinointiin ja kaupallisiin toimintoihin Euroopassa keskittynyt yksikkö, ja Neste puolestaan on maailman johtava uusiutuvan dieselin ja jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan lentopolttoaineen valmistaja.
Uusiutuvaa lentopolttoainetta pidetään maailmanlaajuisesti keskeisimpänä ratkaisuna ilmailun päästöjen vähentämiseksi lyhyellä aikavälillä. Nesteen uusiutuva lentopolttoaine valmistetaan vastuullisesti hankituista, sataprosenttisesti uusiutuvista jätteistä ja tähteistä, kuten käytetystä paistorasvasta ja eläinrasvajätteestä. Sellaisenaan käytettynä Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine vähentää kasvihuonekaasupäästöjä koko polttoaineen elinkaaren ajalta laskettuna jopa 80 prosenttia fossiiliseen lentopolttoaineeseen verrattuna.
Malaysia Airlinesin emoyhtiö Malaysia Aviation Group (MAG) solmi hiljattain kumppanuuden PDB:n kanssa. Yhtiöt kartoittavat yhteistyömahdollisuuksia, jotka edistävät kestävää kehitystä, kuten uusiutuvan lentopolttoaineen kehittämistä ja käyttöönottoa. Tavoitteena on myös lisätä tietoisuutta kestävästä kehityksestä ilmailualalla hiilidioksidipäästöjen vähentämistä koskevalla yhteisellä viestinnällä ja edunvalvonnan strategialla.
Uusiutuvan lentopolttoaineen käytön lisäksi lentoon valmistauduttiin GE Digitalin FlightPulse® and Fuel Insight -sovelluksen avulla. Sovellus auttaa lentomiehistöä suunnittelemaan, miten polttoaine käytetään tehokkaasti lennon aikana. Lennolla kerätyt tiedot käsitellään ja analysoidaan paremman käsityksen saamiseksi entistä vastuullisempien lentojen mahdollisuuksista.
”Olemme ylpeitä tästä historiallisesta lennosta, jolla käytettiin uusiutuvaa lentopolttoainetta ensimmäistä kertaa Malesiassa”, sanoo MAG:n toimitusjohtaja Izham Ismail.
”Tämä on jatkoa aiemmin tänä vuonna tekemällemme sitoumukselle nettonollapäästöjen saavuttamiseen. Tästä eteenpäin odotamme uusiutuvan lentopolttoaineen olevan keskeinen osa strategiaamme tarjota asiakkaillemme vastuullisempia matkustuskokemuksia. Tänään otimme merkittävän ensimmäisen askeleen, ja sen myötä olemme sitoutuneet rakentamaan uusiutuvan lentopolttoaineen toimitusketjua Malesiaan. Uskomme, että strateginen yhteistyö ja sidosryhmiemme tuki ovat ainoita tapoja saavuttaa tämä tavoite", jatkoi Ismail.
"Olemme saavuttaneet tänään merkittävän etapin kahden vuosikymmenen mittaisessa yhteistyössämme Malaysia Airlinesin kanssa. PETRONAS tavoittelee nettonollapäästöjä vuoteen 2050 mennessä, ja tämän tavoitteen mukaisesti jatkamme töitä parantaaksemme vastuullisten vaihtoehtojen saatavuutta. Tarjoamme puhtaampia energiaratkaisuja, kuten sähköautojen latauslaitteita, nesteytettyä maakaasua (LNG), aurinkovoimaan perustuvia ratkaisuja ja muita uusiutuvia energiamuotoja tukeaksemme kumppaneitamme ja asiakkaitamme heidän päästötavoitteidensa saavuttamisessa. Uusiutuva lentopolttoaine on osoittautunut soveltuvaksi vaihtoehdoksi kaupallisille lennoille, ja jatkamme innolla tätä matkaa hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi", sanoi PDB:n toimitusjohtaja Azrul Osman Rani.
”Neste on sitoutunut auttamaan ilmailualaa saavuttamaan päästövähennystavoitteensa. Olemme iloisia yhteistyöstä Malaysia Airlinesin ja PETRONASin kanssa Malesian ensimmäisellä lennolla, jolla käytettiin uusiutuvaa lentopolttoainetta”, sanoo Thorsten Lange, Nesteen Renewable Aviation -liiketoimintayksikön johtaja.
”Nesteen uusiutuva lentopolttoaine vähentää päästöjä välittömästi, ja sitä on jo nyt saatavilla. Sillä onkin keskeinen rooli ilmailualan hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä. Jatkamme toimintojemme laajentamista, ja pystymme vuoden 2023 loppuun mennessä valmistamaan noin 1,5 miljoonaa tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta vuodessa", jatkoi Lange.
Ilmailuala tarvitsee käyttöönsä 500 miljoonaa tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta vuosittain vuoteen 2050 mennessä, jonka myötä olisi saavutettavissa merkittävät päästövähennykset. Uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantoa tulisi siis lisätä merkittävästi.