Matkailun trendeissä korostuu elämyshakuisuus

AurinkoMatkat_logoAurinkomatkojen mukaan vuonna 2015 lomamatkailija on entistäkin elämyshakuisempi. Hän haluaa lomailla keskellä paikallista ja autenttista elämänmenoa, aktiivisesti tehden, harrastaen ja uutta oppien. Toisaalta kiireinen arki saa ihmiset myös hakemaan täydellistä rentoutumista ja palautumista - kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Matkasta otetaan kaikki mahdollinen irti. Käydään useammassa kohteessa ja esimerkiksi koetaan kaupunki- ja rantaelämää, harrastetaan ja rentoudutaan, shoppaillaan ja kierrellään luonnossa. Samalla matkalla voidaan panostaa ja pihistellä eri asioissa sen mukaan, minkä lomamatkailija kokee tärkeäksi.

"Haluamme katsoa tulevaan. Ymmärrys matkailijoiden tarpeista ja toiveista tänään ja tulevaisuudessa avaa meille lukuisia uusia mahdollisuuksia rakentaa suomalaisia palvelevia lomamatkakokonaisuuksia", linjaa Aurinkomatkojen toimitusjohtaja Timo Kousa.

Elämyshakuisuus nousee edelleen ja Kansainvälisten ketjuhotellien sijaan lomailijat haluavat entistä lähemmäs autenttista elämänmenoa. Arjen kiireinen elämänrytmi saa yhä useamman matkailijan panostamaan olennaiseen: palautumiseen ja kokonaisvaltaiseen hyvään oloon.

Oma rauha ja yksityisyys, seesteinen ympäristö, tasokas lomailu kaukana melusta ja ihmismassoista on luksusta, josta moni on valmis maksamaan ekstraa. Yhä useampi matkailija näkee loman myös aktiivisena mahdollisuutena oppia uutta.

Sosiaalinen media on vakiinnuttanut asemansa matkailijoiden tärkeänä tieto- ja tiedonjakamislähteenä. Inspiraatiota, kokemuksia ja tietoa haetaan yhä enemmän muilta kanssamatkustajilta. Fiksuutta matkustamiseen tuovat niin mahdollisuus räätälöidä matkoja yhä joustavammin omiin tarpeisiin kuin erilaiset "smart travel" -ratkaisut.

Netti on tehnyt kuluttajista entistä valistuneempia ja vaativampia matkanostajia. Myös lasten vaikutusvalta perheiden lomavalintoihin on kasvanut entistä suuremmaksi. Yhä useampi matkustaja tekee matkavalintoja lisäksi eettisesti ja ympäristöä huomioiden.