Helsinki-Vantaan lentoasemalla tapahtui tiistaina 12. marraskuuta 2024 Finnairin lennolla olleen matkustajan loukkaantuminen koneesta poistumisen yhteydessä. Kyseessä on jo toinen matkustajan putoamisonnettomuus koneesta poistumisen yhteydessä Nordic Regional Airlinesin operoimasta ATR 72-500 -koneesta vuoden 2024 aikana. Onnettomuustutkintakeskus (OTKES) julkisti aikaisemmasta onnettomuudesta selvityksen kevään 2024 aikana. Nyt tapahtuneen onnettomuuden osalta OTKES valmistelee tutkinnan käynnistämistä. Finnairin lennolla AY482 Kuusamosta Helsinki-Vantaalle tiistaina 12. marraskuuta kello 13.54 saapuneen Norran operoiman ATR 72-500 -koneen (OH-ATM) matkustaja loukkaantui koneesta poistumisen yhteydessä. ATR 72-500 -potkuriturbiinikoneissa matkustajien kulku tapahtuu takaoven kautta. Takaoveen kuuluu kiinteästi jyrkät portaat, joiden molemmilla puolilla on porraskaide. Vaurioitunut tai väärin asetettu lukitustappi saattaa aiheuttaa kaiteen taittumisen alas ja matkustajan loukkaantumisen. Pikalukitustapin irtoamisen seurauksena on aiheutunut matkustajien loukkaantumisia aiemminkin. Yksi tällaisista tapauksista sattui Suomessa Jyväskylän lentoasemalla tammikuussa 2024. Tuolloinkin matkustaja loukkaantui pudotessaan koneesta poistumisen yhteydessä Norran ATR 72-500 -koneesta (OH-ATL) Onnettomuustutkintakeskus julkisti huhtikuussa 2024 selvityksen tapahtumista. Selvityksen mukaan tammikuisessa tapauksessa onnettomuuskoneen etummaisen porraskaiteen mekanismi ei toiminut suunnitellusti. Tuolloin takaovella työskennellyt matkustamohenkilökunnan jäsen unohti ovea avatessaan varmistaa etukaiteen mekanismin ja jätti lukitustapin säilytystelineeseensä. OTKESin mukaan oven oikeanlainen käyttö ja siihen liittyvä ohjeistus käsitellään matkustamohenkilökunnan vuosittaisessa kertauskoulutuksessa. Selvityksen yhteydessä OTKES sai myös käsityksen, ettei pikalukitustapin asentamisen unohtuminen ovea avatessa ole aivan epätavanomaista. Tehdyn selvityksen mukaan matkustamohenkilökunnan oven ja lukitustapin käyttöä koskeva ohjeistus ei kuitenkaan ole suoritusjärjestykseltään tarkoituksenmukainen. Voimassa ollut ohjeistus ei tästä syystä tukenut selkeän ja säännönmukaisen menettelytavan omaksumista. Onnettomuustutkintakeskus ei käynnistänyt tammikuisesta tapauksesta turvallisuustutkintaa, koska turvallisuustutkinnalla ei arvioitu saatavan merkittävää turvallisuutta edistävää lisätietoa. Perjantaina 15. marraskuuta OTKES tiedotti valmistelevansa tutkinnan käynnistämistä nyt marraskuussa tapahtuneesta putoamisonnettomuudesta. Koneesta pudonneen matkustajan kerrotaan loukkaantuneen vakavasti. Tutkinnan kohteena on lentokoneen kaidejärjestelmä, sen toimivuus, käytettävät työmenetelmät sekä viranomaistoiminta tapaukseen liittyen. Aiempi selvitys on varmasti apuna OTKESin tutkinnassa, mutta nyt tapahtunut turma ei välttämättä johdu samoista syistä. Norra on Finnairin osaomistusyhtiö, joka operoi Finnairin omistamia ATR 72-500 ja Embraer 190 -koneita Finnairin kotimaan ja Euroopan-reittiverkosssa.
|
|||