Vahvasti matkustuskokemukseen viime vuosina panostanut Finnair on saamassa yhden merkittävän matkustamouudistushankkeen eteenpäin. Ensimmäinen kaikkiaan kahdestatoista Nordic Regional Airlinesin (Norra) käytössä olevista Embraer 190 -koneista on valmistunut matkustamouudistuksesta ja ensiesittely on lähellä. Embraer-laivaston matkustamouudistuksessa Finnairin tavoitteena on lisätä matkustamisen mukavuutta sekä tarjota asiakkaille laadukas matkustuskokemus koko reittiverkostossa. Embraer-koneisiin tuodaan uudistuksssa samaa tunnelmaa, kuin mitä Finnair on käyttänyt uudistetussa Airbus-laajarunkolaivastossa. Nykyisin Finnairin varatoimitusjohtajana toimiva Jaakko Schildt kertoi alkuvuodesta yhtiön vuoden 2024 Q1-tulosjulkistuksen yhteydessä, että koneet ovat jo sen ikäisiä, että matkustamouudistuksessa on kyse normaalista elinkaarihallinnasta sekä sen, ettei Embraer-koneisiin ole suunnitelmissa lisätä nettiyhteyttä. Finnairin Embraer 170- ja 190-koneista ensimmäiset vastaanotettiin keväällä 2004 sekä vuosina 2005 ja 2006. Finnairin osaomistusyhtiö Norra lentää edelleen 12 E190-koneella, jotka on otettu käyttöön joulukuusta 2006 lähtien. Niistä viimeisin on vastaanotettu vuonna 2011. FAA on hyväksynyt E190-koneisiin STC:n (Supplemental Type Certificate) koskien SpaceX:n Starlink-yhteyttä, joka on ottamassa entistä isompaa jalansijaa lentoyhtiöissä. Embraer-koneisiin nettiyhteyksiä tarjoaa myös Finnairin Airbus-koneisiin yhteyksiä tarjoava Viasat. Vastaavia yhteyksiä E190-koneissa 2Ku-antennein tarjoaa esimerkiksi Japan Airlines. Finnair on ainoa lentoyhtiö, joka on viime vuosina investoinut laajasti lentokoneiden matkustamoihin ja siten kohentanut merkittävästi matkustajakokemusta. Finnair sai vuoden 2024 aikana päätökseen Airbus A330- ja A350-laajarunkokoneiden matkustamouudistuksen. Aiemmin vuodesta 2018 lähtien Finnair on toteuttanut myös Norran operoimien ATR 72-500 -potkuriturbiinikoneiden matkustamouudistuksen. Kyseiset potkuriturbiinikoneet on otettu käyttöön vuosina 2007-2012. Lue myös:
|
|||