Meripelastusharjoitus lisää helikopteritoimintaa Helsingin yllä ja edustalla - massaevakuointi merellä

Raja_HVP_ilmassaRajavartiolaitoksen Vartiolentolaivue harjoittelee meripelastusta pimeässä Helsingin edustalla  torstaina 9. marraskuuta 2017. Harjoituksessa on mukana useita ilma-aluksia, jotka evakuoivat ihmisiä onnettomuuteen joutuneelta laivalta. Harjoitus näkyy ja kuuluu Helsinki-Vantaan lentoaseman ympäristössä sekä Helsingin edustalla.

Raja_lento_H215_lennolla_inside_1Meripelastusharjoitus lisää lentomääriä ja lentomelua erityisesti Helsingin edustan merialueella sekä Helsinki- Vantaan lentokentän läheisyydessä arviolta kello 16.00-02.00 välisenä aikana.

Harjoituksen etenemisestä riippuen voi jollain ajankohtaa ilmassa olla enemmänkin toimintaa.

Mukana harjoituksessa on Rajavartiolaitoksen Vartiolentolaivueen kaksi Helsinki-Vantaan tukikohdan uutta Airbus Helicopters H125 Super Pumaa sekä kaksi Turun tukikohdan vanhempaa versiota olevaa Super Puma -meripelastushelikopteria. Niiden lisäksi harjoituksessa on mukana myös Dornier Do 228 -valvontakone.

Raja_lento_Turva_1Merialueella on harjoitukseen liittyen hätään joutunut laiva ja arvioiden mukaan pelastettavia olisi jopa noin 120 henkilöä. Kyseessä on siten massaevakuointiharjoitus.

Meripelastushelikoptereilla on harjoituksessa ainakin kaksi evakuointipistettä, jotka ovat vartiolaiva Turva ja Vartiolentolaivueen tukikohta Helsinki-Vantaalla.

 Illan ja yön aikana käytävään harjoitukseen ei osallistu Rajavartiolaitoksen ulkopuolisia toimijoita vaan kyseessä on Rajan oma harjoitus. Mukana  on kaikkiaan 80-100  henkilöä sekä maalihenkilöt merialueella. Mahdollisuuksien mukaan helikopterimiehistöjä vaihdetaan osassa koptereita harjoituksen aikana. Iltapäivällä käynnistyvää meripelastusharjoitusta johtaa Helsingin Meripelastuslohkokeskus MRSC. 

Raja_Dornier_over_HELVartiolentolaivueen Dornier DO 228 -valvontakone välittää merialueelta tilannekuvaa MRSC:n käyttöön, joka jakaa tiedon meripelastuhelikoptereille. Joissain tilanteissa Dornierin miehistö on myös suoraan yhteydessä helikoptereihin. Tilanteesta riippuen yksittäinen Super Puma pelastaa yhden lennon aikana 5-15 ihmistä.

Harjoituksessa on tarkoitus harjoitella myös huonoissa olosuhteissa toimimista. Käytännössä se tarkoittaisi mittarilähestymismenetelmien mukaista toimintaa Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Ennusteen mukaan Helsingin alueelle on luvattu pilvistä ja sateista säätä. Myös näkyvyys jää 3-5km:n luokkaan.

Raja_FATO_lokakuuHelsinki-Vantaalla on helikoptereiden mittarilentotoimintaa varten julkaistu oma lyhyemmän ja nopean paluun mahdollistava ILS-tarkkuuslähestymismenetelmä kiitotielle 04R. Vastapään eli kiitotien 22L ILS-menetelmä mahdollistaa myös nopean saapumisen Helsinki-Vantaalle.

Liikennetilanteesta ja olosuhteista riippuen mittarilähestymisen käyttö hidastaa pääsyä tukikohtaan arviolta noin viiden minuutin verran. Näkölentosääolosuhteissa Helsinki-Vantaan tukikohdalla on myös oma saapumismenetelmä helikopteritoimintaan tarkoitetulle laskualueelle eli FATO:lle (Final Approach and Take-Off area). Se sijaitsee Vartiolentolaivueen tukikohdan edustalla kiitotien 15/33 varressa.

Raja_lento_H215_laskeutuu_1Rajavartiolaitoksen mukaan meripelastusharjoitus ei vaikuta normaaliin meri- tai lentoliikenteeseen. Harjoituksesta on sovittu yhteistyössä Finavian ja lennonvarmistuspalveluja Suomessa tarjoavan ANS Finlandin kanssa.

Rajan H215-helikoptereiden lähestymisnopeus on noin 110 solmua, joka on hieman normaalia saapuvaa kaupallista liikennettä hitaampi. Helikopterioperaatioille ei ole tarkoituksena aiheuttaa häiriöitä kaupallisen lentoliikenteen sujuvuuteen ja harjoitustoiminnassa joustetaan tilanteen mukaan.

Raja_tukikohta_lokakuu_2016_etupuoli

Lue myös: