Japanilaisen Mitsubishi SpaceJet (MRJ90) -regionaalikoneen kehittämishanke keskeytettiin toistaiseksi lokakuussa 2020. Nyt Mitsubishi Heavy Indistries (MHI) ilmoitti lopettavansa Mitsubishi Aircraft Corporationin vetämän kehityshankkeen kokonaan. Oppeja hyödynnetään tulevissa lentokonehankkeissa, joista yksi on Japanin F-X -hävittäjähanke. MHI ilmoitti 7. helmikuuta 2023 lopettavansa aiemmin tauolle laitetun Spacejet-kehityshankkeen kokonaan. Mitsubishi SpaceJet -hanke on viivästynyt moneen kertaan eri syistä. Ensimmäisen toimituksen piti alunperin tapahtua jo vuonna 2013. Koronaviruspandemia ja lopulta Venäjän aloittama hyökkäyssota Ukrainaan toivat merkittäviä lisähaasteita lentokonehankkeelle. Aiemmin Mitsubishi MRJ -nimellä tunnettu kone olisi ollut ensimmäinen japanilainen suihkumoottoreilla varustettu matkustajakone ja ensimmäinen uusi Japanissa suunniteltu konetyyppi yli 50 vuoteen. Myös koelennoilla havaittiin erinäisiä ongelmia lentokoneen ominaisuuksissa. Koelentoja koneilla suoritettiin pääosin Yhdysvaltain Moses Lakessa ja kaikkiaan lentotunteja SpaceJet-ohjelmalle kertyi 3900. Valmistajan mukaan lennoilla ei tullut vastaan lentoturvallisuutta vaarantaneita tilanteita. Lokakuussa 2014 tapahtuneen roll-outin jälkeen SpaceJet (MRJ) teki ensilentonsa marraskuussa 2015. MHI ilmoitti 30. lokakuuta 2020 keskeyttävänsä SpaceJet-hankkeen toistaiseksi. Tuolloin arvioitiin, että kysyntä elpyisi vuonna 2024. Siviilikonehankkeiden kehitysosaaminen siirrettiin siviilikonehankkeen keskeytymisen jälkeen henkilöresurssien osalta puolustusteollisuushankkeiden pariin. MHI kehittää Japanin seuraavan sukupolven hävittäjää. Japanilaisvalmistaja ilmoitti hankkeen lopettamispäätöksen yhteydessä hyödyntävänsä SpaceJet-hankkeessa saatuja oppeja Japanin ilmailualan tukemisessa ja pyrkivänsä edelleen palauttamaan lentokonevalmistuksen Japaniin. Hankkeen epäonnistumisen syiksi MHI arvioi riittämättömän alkuymmärryksen monimutkaisessa lentokonehankkeessa tyyppihyväksyntämenettelyineen sekä riittämättömät resurssit, joilla olisi voitu tukea kehitystä pitkällä aikavälillä. Viivästynyt kehityshanke johti teknologisten ratkaisuiden vaihtamiseen kesken lentokoneohjelman. Haasteita toi myös tarvittavavan yhteistyön aikaansaaminen maailmanlaajuisten kumppaneiden kanssa. Suuria Yhdysvaltain regionaalikonemarkkinoita hallitsivat Bombardier ja Embraer. Mitshubishi kehitti koneestaan M100 -version juuri Yhdysvaltoihin, jossa ns. työpaikkoja suojaavat scope-lausekkeet rajoittavat syöttöliikennekoneiden paikkalukuja. M100 optimoitiin 65-76-paikkaiseksi, mutta se voitiin tarvittaessa muuntaa maailmanmarkkinoille jopa 88-paikkaiseksi. Hankkeen aikana scope-lausekkeita ei saatu vapaammiksi, jonka seurauksena suurempi M90 ei olisi sopinut Yhdysvaltain markkinoille. Myös lentäjäpula toi osaltaan uhkakuvia SpaceJetin alueellisten lentojen markkinoille. Tyyppihyväksyntäprosessiin olisi tarvittu vielä merkittävästi lisärahoitusta ja hanketta ei nähty enää liiketoiminnallisesti kannattavaksi. Hankkeen onnistuneita saavutuksia olivat kuitenkin organisaation rakentaminen, joka kykeni suunnittelemaan, valmistamaan ja saavuttamaan japanilaisen tyyppihyväksynnän uudelle lentokoneelle. Lisäksi saatiin aikaan tekninen osaaminen digitaalisesta lentokoneiden kehitystyöstä. Hankkeessa saavutettiin myös kahdenväliset sopimukset Yhdysvaltain ja Euroopan ilmailuviranomaisten kanssa. Konetyyppiä ehdittiin valmistaa kahdeksan koelentokoneen verran. Niistä seitsemän on MRJ90 -koneita ja yksi M100 -kone eli entinen MRJ70 -kone. Tilauksia Spacejetistä oli parhaimmillaan 207 koneen verran. Tukeakseen hanketta Mitsubishi osti vuonna 2019 Bombardier CRJ-koneohjelman, jonka tuotannon ilmoitettiin päättyvän olemassa olevien tilauksien valmistuttua. Nyt MHI aikoo jatkaa alihankintavalmistusta CRJ-ohjelmassa sekä syventää yhteistyötä muiden alihankintana lentokoneen osia valmistavien toimijoiden kanssa. Yhtiö aikoo myös seurata tarkasti uuden sukupolven teknologisia kehityshankkeita. SpaceJet-hankkeen tuotantovälineitä ja tuotantolaitoksia aiotaan hyödyntää jatkossakin. Erityisesti osaamista ja tietotaitoa aiotaan hyödyntää uuden sukupolven hävittäjälentokoneen valmistuksessa. Japanilla on käynnissä F-X -hävittäjäohjelma, jossa maan itsepuolustusilmavoimien JASDF:n nykyiset F-2 Viper Zero -hävittäjät korvataan uudella koneella 2030-luvun puolivälissä. Joulukuussa 2022 Japani solmi sopimuksen GCAP-yhteistyöstä (Global Combat Air Programme) Ison-Britannian ja Italian kanssa. MH Lue myös:
|
|||