Mitsubishi Heavy Indistries (MHI) ilmoitti perjantaina 30. lokakuuta uudesta keskipitkän aikavälin liiketoimintasuunnitelmasta, joka tarkoittaa pahasti myöhässä olevan SpaceJet-regionaalikoneohjelman keskeyttämistä toistaiseksi. Päätökset strategiamuutoksiin lentokonehankkeen osalta johtuvat koronaviruspandemian vaikutuksista ilmailualaan. MHI:n uusi keskipitkän aikavälin liiketoimintasuunnitelma kattaa tilikaudet 2021-2023, joiden aikana investoidaan reilut 1,4 miljardia euroa energiantuotantoon ja muihin liikkuvuus- sekä logistiikkahankkeisiin. Vaikka samalla ilmailupuolen hankkeiden rahoitusta leikataan koronaviruspandemian takia tullaan siihen panostamaan edelleen pitkällä aikavälillä. Kaupalliseen ilmakuljetukseen liittyvän tuotannon kysyntä on romahtanut ja sen arvioidaan olevan 50% tasolla aiemmasta vielä vuonna 2022. Ilmailualan kysynnän niin lentokoneen osien kuin kapearunkokoneidein osalta odotetaan MHI:n arvioiden mukaan kuitenkin elpyvän vuonna 2024 tai tilikauden 2024 aikana. MHI toteaa, että markkinatilanteen takia sille ei jää muuta vaihtoehtoa, kuin keskeyttää väliaikaisesti suurin osa Mitsubishi SpaceJet -lentokoneen kehitystyöstä. Ainoastaan tyyppihyväksyntään tähtäävän dokumentaation tekemistä jatketaan. Lisäksi selvitetään kehityssuuntia ja arvioidaan ohjelman uudelleen käynnistämistä. Muutoksilla yhtiö kertoo säästävänsä noin miljardi euroa. SpaceJetin eli Mitsubishi MRJ90 -ohjelman koelentoja on lennetty Japanin lisäksi neljällä koneella Yhdysvaltain Moses Lakessa. Konetyyppiä haluttaisiin kovasti Yhdysvaltain markkinoille, jonka takia Mitshubishi osti myös Bombardierin CRJ-konehankkeen, jonka se ajaa valmistuksen osalta alas. SpaceJetin avausasiakas on japanilainen All Nippon Airways (ANA), jonka oli edellisen aikataulun mukaan määrä vastaanottaa ensimmäinen kone vuonna 2021. Nyt toimitusaikautaulu venyy taas hamaan tulevaisuuteen. Mitsubishin ostaman CRJ-konehankkeen osalta laajennetaan jostavien huoltoratkaisuiden tarjoamista sekä kehitetään huoltopalveluja myös muille kuin CRJ-koneille. Siviilikonehankkeiden kehitysosaamista siirretään henkilöresurssien osalta puolustusteollisuushankkeiden pariin, sillä MHI aloittaa Japanin seuraavan sukupolven hävittäjän kehityshankkeen. Maailmanlaajuisesti MHI vähentää eri liiketoiminta-alueille ilmailu mukaanlukien noin 2000 työntekijää ja uudelleensijoittaa kotimarkkinoilla 3000 työntekijää. Lue myös:
|
|||