Japanin lentokoneteollisuuden ylpeys Mitshubishi SpaceJet viivästyy jälleen. Ensimmäisen konetoimituksen kerrotaan tapahtuvan aikaisintaan maaliskuussa 2021, mutta mahdollisesti tätäkin myöhemmin. Mitshubishi Aircraft Corporationin johdossa tehdään myös henkilövaihdoksia. Mitsubishi Aircraft Corporation on viime vuosien aikana pyrkinyt järjestelemään toimintojaan uudelleen maailmanlaajuisen organisaation rakentamiseksi. Päämääränä on tehdä yhtiöstä yksi johtavista kaupallisen lentoliikenteen toimijoista. Mitsubishi on mm. ostanut Bombardierin CRJ-regionaalikoneohjelman vuonna 2019 Parhaillaan Mitsubishi kertoo olevansa siirtymässä SpaceJet M90 -regionaalikoneensa kanssa viimeisiin tyyppihyväksyntään tähtääviin lentoihin. Samalla tuloksensa julkistanut Mitshubishi Heavy Industries (MHI) kertoo vuosia myöhässä olevan SpaceJet (MRJ) -koneohjelman kohtaavan jälleen viiveitä. Ensimmäisen SpaceJet M90 nimen saaneen regionaalikoneen toimituksen odotettiin tapahtuvan vihdoin vuoden 2020 aikana. MHI kuitenkin tiedotti Q3 tulosjulkistuksena yhteydessä ensitoimituksen viivästyvän tilikaudelle 2021 tai sitäkin myöhemmälle ajalle. Alunperin MRJ90-nimellä markkinoitu uusi konetyyppi oli määrä toimittaa All Nippon Airwaysille vuonna 2013. Konetyypin ensilento toteutui kuitenkin vasta loppuvuodesta 2015. Nyt uusien viiveiden jälkeen vuodelle 2020 suunniteltu toimitus venyy vuoteen 2021 saakka. Mitshubisthi Aircraft Corporation vaihtaa johtoaan, kun nykyisin johdossa oleva Hisakazu Mizutani nostetaan yhtiön hallituksen puheenjohtajaksi ja hänen tilalleen nousee puolestaan Mitshubishi Heavy Industries American johtaja Takaoki Niwa. Muutokset tehdään 1. huhtikuuta 2020. Mitsubishin regionaalikonemarkkinoille suunnattu Mitsubishi MRJ90 sai kesäkuussa 2019 nimen SpaceJet M90. Koneen matkustamoon voidaan asentaa 76-92 matkustajapaikka. Koneesta on myös lyhyempi USA:n markkinoille suunnattu M100 -versio, joka voi kuljettaa 67-76 matkustajaa. Se voidaan kuitenkin laajentaa 88-paikkaiseksi. Japanilaisvalmistaja tarjoaa konettaan erityisesti Yhdysvaltain markkinoille. USA:ssa lentää nykyisin yli 1800 regionaalikonetta, joista reilut 1100 on jo yli 12 vuoden ikäisiä. Juuri SpaceJetiä tarjotaan ratkaisuksi täysin uutena, tilavana ja modernina konetyyppinä. Suurimpia asiakkaita ovat tällä hetkellä yhdysvaltalaiset SkyWest ja Mesa Airlines. Viiveet ovat tuoneet odotetusti myös tilausperuutuksia. Loppuvuodesta 2019 useita regionaaliyhtiötä Yhdysvalloissa omistava Trans States Holdings perui 50+50 koneen tilauksensa. Mitsubishi kertoo neuvottelevansa maailmanlaajuisesti aiesopimuksista, jotka käsittävät kaikkiaan yli 490 M100-lentokonetta. Todennäköisesti kyse on juuri amerikkalaisyhtiöistä. Mitsubishi on saanut M90 -koneesta 163 vahvistettua tilausta, 120 optiota ja neljä osto-oikeutta. Lue myös:
|
|||