Nepalin hallitus julkisti 13. helmikuuta väliraportin Yeti Airlinesin lennon YT691 tapahtumista ja tutkintasuunnista. Nepalilaisyhtiön ATR 72-500 -matkustajakone (9N-ANC, MSN754) tuhoutui maahansyöksyssä lähestyessään Pokharan kansainvälistä lentokenttää 15. tammikuuta 2023. Yeti Airlinesin lento YT691 oli matkalla Kathmandun Trhibuvanin lentokentältä Pokharaan, jossa se tuhoutui lähestymisvaiheessa. Turmassa menehtyi 72 ihmistä. Lennon miehistönä oli kaksi kapteenia, joista toinen oli kouluttaja. Koulutettava istui ohjaamossa vasemmalla puolella ja oli lentovuorossa. Tavoitteena oli tutustuttamislento, jossa nuoremmalle kapteenille käydään läpi Pokharan lentokentän toimintamenetelmiä. Pokharaa lähestyessään lentäjät olivat päättäneet suorittaa näkölähestymisen kiitotielle 12. Myötätuuliosalla lentovuorossa ollut kapteeni pyysi kello 10.56.12 laskusiivekkeet asentoon 15 ja ottamaan laskutelineen alas. Kello 10.56.27 lentovuorossa ollut kapteeni irrotti automaattiohjauksen 721 jalan korkeudessa maan pinnasta. Kello 10.56.32 hän pyysi laskusiivekkeet asentoon 30. Kouluttajakapteeni vastasi ottavansa laipat asentoon 30. Lennontallentimen tietojen mukaan laippavipuun ei koskettu eivätkä laskusiivekkeet liikkuneet. Sen sijaan molempien moottoreiden potkureiden kierrosluvut laskivat ja päätyivät tehoarvoltaan lepuutusta vastaavaan tilaan. Lepuutusjärjestelmän tarkoituksena on pienentää potkurin tuottamaa ilmanvastusta kääntämällä potkurin lavat lentokoneen kohtaaman ilmavirran suuntaiseksi mahdollisen moottorihäiriön aikana. Tällöin potkuri jarruttaa mahdollisimman vähän. Lepuutettu moottori ei tuota lainkaan työntövoimaa. Ohjaamoäänitallentimen mukaan kello 10.56.36 kuului päävaroitusjärjestelmän äänivaroitus. Lentäjät suorittivat Before Landing -tarkastuslistan toimenpiteet ja kaartoivat kiitotien perusosalle. Äänivaroitus jäi huomioitta. Tehovivun asentoa muutettiin 41%:sta 44%:iin. Kumpikaan moottori ei silti tarjonnut työntövoimaa. Lennontallentimen tiedoissa ei ollut epäjatkuvuuskohtia moottoriparametrien osalta. Kello 10.56.50 radiokorkeusjärjestelmä ilmoitti koneen korkeudeksi 500 jalkaa. Ohjaamossa kuului klik-ääni. Kone kaartoi perusosalle 30 asteen kallistuksella. Kaartoa jatkettiin ja kouluttajakapteeni pyysi lisäämään hieman tehoa. Kello 10.56.54 ohjaamoäänitallentimen nauhoitteesta kuului toinen klik-ääni, jota seurasi laskusiivekkeiden liike asentoon 30. Kello 10.57.07 lennonjohtaja antoi laskeutumisluvan kiitotielle 12. Lentovuorossa ollut kapteeni mainitsi kahdesti ettei moottoreista tule tehoa. Kello 10.57.11 tehovivut liikkuivat 62% asentoon ja hetkeä myöhemmin täyden tehon antavaan asentoon. Sitä seurasi klik-ääni aikaan 10.57.16 ja toinen klik-ääni koneen kaartaessa loppuosalla 368 jalan korkeudessa. Molempien moottoreiden korkeapaineturbiinin pyörintänopeus nousi 73%:sta 77%:iin. Koulutettava lentäjä siirsi vastuun ohjaimista kouluttajakapteenille kello 10.57.18. Tämän jälkeen koulutettava lentäjä ilmoitti jälleen ettei moottoreista tule tehoa. Kello 10.57.24 koneen ollessa 311 jalan korkeudessa kohtauskulmavaroitusjärjestelmä aktivoitui. Kello 10.57.26 kohtauskulmavaroitusjärjestelmä aktivoitui uudelleen lentokoneen kallistuessa voimakkaasti vasemmalle. Tämän jälkeen radiokorkeusjärjestelmä ilmoitti 200 jalan korkeudesta. Kello 10.57.32 ohjaamoäänitallentimen nauhoitteesta kuului maahantörmäyksen ääni ja tallenne päättyi kello 10.57.33. Lentoarvotallentimen toiminta päättyi kello 10.57.35. Tutkinnassa keskitytään seuraavaksi analysoimaan olosuhteita, joiden takia moottorit lepuutettiin sekä inhimillisiä tekijöitä. Tutkinnan kohteena on myös Pokharan kansainvälisen ja kansallisen lentokentän samananaikaiset näkölähestymismenetelmät. Tutkinnassa Nepalia ovat avustaneet Singaporen onnettomuustutkintavirasto TSIB, Ranskan onnettomuustutkintavirasto BEA, Kanadan onnettomuustutkintakomitea TSB, lentokonevalmistaja ATR, Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA ja moottorivalmistaja Pratt & Whitney Canada. Lue myös:
|
|||