Neste ja Air Canada ovat sopineet 60 000 tonnin eli noin 77,6 miljoonan litran uusiutuvan Neste My polttoainemäärän (SAF, Sustainable Aviation Fuel) toimittamisesta yhtiön käyttöön Vancouverin kansainväliselle lentoasemalle. Sopimuksen myötä Nesteen SAF-polttoainetta on ensimmäinen kerran tarjolla Kanadassa. Nesteen Vancouveriin toimittama SAF-polttoaine mahdollistaa Air Canadalle ensimmäistä kertaa uusiutuvan polttoaineen tankkaamisen kotimaassa. Vuonna 2023 Air Canada käytti Nesteen toimittavaa SAF-polttoainetta lennoillaan San Franciscosta. Kanadaan Neste toimittaa SAF-polttoaineen sekoitettuna fossiiliseen polttoaineeseen Vancouverin satamaan joulukuusta 2024 lähtien. Satamasta polttoaine kulkeutuu polttoaineputkia pitkin Vancouverin lentoasemalle, jossa fossiilisen ja uusiutuvan lentopolttoaineen sekoitetta voidaan tankata lentokoneisiin. Toimitettava SAF-polttoainemäärä vastaa noin yhtä prosenttia Air Canadan polttoainemäärästä, jota se arvioiden mukaan käyttää vuoden 2025 aikana. "Air Canada pyrkii aktiivisesti vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä ja SAF on kriittinen osa tätä monitahoista lähestymistapaa ilmastopäästöjen vähentämiseksi. SAF-polttoaineosto Nesteeltä edistää tavoitteitamme saavuttaaksemme yhden prosentin osuuden vuoden 2025 polttoainemäärästä", sanoi Air Canadan toimitusjohtaja Michael Rousseau. "Olemme ylpeitä laajentaessamme yhteistyötä Air Canadan kanssa toimittaessamme heille Vancouveriin suuren määrän uusiutuvaa Neste My -lentopolttoainetta. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun toimitamme SAF-polttoainetta Kanadaan. Se osoittaa sitoutumistamme Kanadan ilmailun tukemisessa päästövähennyksissä ja SAF-polttoaineen käytön lisäämisessä. Odotamme yhteistyömme Air Canadan kanssa jatkuvan", sanoi Nesteen apulaisjohtaja Carl Nyberg. Nesteen uusiutuva SAF-lentopolttoaine valmistetaan 100-prosenttisesti uusiutuvista jätteistä ja tähteistä, ja sen käytön avulla kasvihuonekaasupäästöjä voidaan vähentää jopa 80 % polttoaineen koko elinkaaren aikana fossiilisen lentopolttoaineen käyttöön verrattuna. Vaikka SAF-lentopolttoaine vähentää päästöjä elinkaarensa aikana jopa 80 prosenttia, niin poltettaessa lentokoneen moottoreissa SAF-polttoaineen CO2-päästöt ovat samalla tasolla kuin fossiilisella lentopolttoaineella. Uusiutuvasta lentopolttoaineesta vapautuu saatujen tuloksien mukaan kuitenkin vähemmän hiukkasia kuin perinteisestä kerosiinista kaikissa moottorin toimintaolosuhteissa. Tämä viittaa mahdollisuuteen parantaa ilmanlaatua lentoasemien ympäristössä ja pienentää ilmastovaikutuksia. Lisäksi uusiutuvalla lentopolttoaineella on matalampi tiheys, mutta korkeampi energiapitoisuus yhtä polttoainekilogrammaa kohti verrattuna fossiiliseen kerosiiniin. Tämä parantaa lentokoneen polttoainetehokkuutta, sillä polttoainetta kuluu vähemmän ja polttoainemassa on pienempi. Lue myös:
|
|||