Neste toimitti uusiutuvaa lentopolttoainetta (Sustainable Aviation Fuel, SAF) easyJetin käyttöön Lontoon Gatwickin lentoasemalle yhdessä Q8Aviationin ja Gatwick Airport Ltd:n kanssa. SAF-polttoainetta on määrä käyttää sekoitettuna fossiiliseen polttoaineeseen kaikkiaan 42 easyJetin lennolla, joista 39 suuntaa Gatwickistä Glasgow'hun Vuoden 2021 YK:n COP26-ilmastonmuutoskonferenssi . Ensimmäinen easyJetin lento, jonka tankeissa on 30 prosentin seoksella Nesteen toimittamaa uusiutuvaa lentopolttoainetta Gatwickiltä nousi ilmaan 19. lokakuuta. Yhteensä 42 Gatwickin lentoasemalta lähtevän easyJet-lennon polttoaineena käytetään Nesteen toimittamaa uusiutuvaa lentopolttoainetta. Kyseessä on easyJetin ensimmäinen uusiutuvaa polttoainetta käyttävä lento ja samalla ensimmäinen kerta, kun SAF-polttoainetta käytetään Gatwickin lentoasemalta lähtevällä lennolla. Yhteistyössä ovat mukana kansainvälinen lentopolttoaineen toimittaja Q8Aviation, easyJet, Gatwick Airport Ltd ja Neste. Kyseisistä 42 easyJetin lennosta 39 lentää Gatwickistä Glasgow’hun 31.10.–12.11. pidettävän COP26-ilmastokokouksen aikana. Uusiutuvan lentopolttoaineen käytöllä kaikkien 42 lennon kasvihuonekaasupäästöt pienenevät jopa 70 tonnilla, mikä on niin ikään osoitus ilmailualan pyrkimyksistä pienentää kasvihuonekaasupäästöjään, jotta nettopäästöt saadaan pienennettyä nollaan vuoteen 2050 mennessä. ”Me EasyJetissä haluamme mukana ilmailun päästöjen vähentämiseen. Olemme iloisia voidessamme kertoa, että käytämme tänään Gatwickistä lähtevällä lennollamme uusiutuvaa lentopolttoainetta. Olemme lisäksi sitoutuneet käyttämään uusiutuvaa lentopolttoainetta sisältävää seosta kaikilla lennoillamme Gatwickista Glasgow'hun koko COP26-ilmastokokouksen ajan kumppaneidemme kanssa tehtävän yhteistyön ansiosta", sanoi EasyJetin vastuullisuusjohtaja Jane Ashton. "Uusiutuvan lentopolttoaineen saatavuutta on vielä kasvatettava, mutta se on tärkeä ratkaisu päästöjen vähentämiseen sillä välin, kun tuemme nollapäästöisten lentokoneiden kehittämistä kestävimmäksi pitkän aikavälin ratkaisuksi lyhyiden matkojen lennoille, kuten omillemme. Sillä välin operoimme lentojamme mahdollisimman tehokkaasti, ja olemme tällä hetkellä ainoa merkittävä eurooppalainen lentoyhtiö, joka kompensoi kaikkien lentojensa polttoaineen hiilidioksidipäästöt vaikuttaaksemme ilmastoon saman tien”, jatkoi Ashton. Sellaisenaan käytettynä Nesteen uusiutuva lentopolttoaine vähentää elinkaaren aikaisia kasvihuonekaasupäästöjä jopa 80 % fossiiliseen lentopolttoaineeseen verrattuna. ”On hienoa, että voimme esitellä uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöä Gatwickin lentoasemalla yhteistyössä easyJetin, Q8Aviationin ja Nesteen kanssa. Uusiutuva lentopolttoaine on yksi monista keinoista, joilla Ison-Britannian ilmailuala ja Gatwickin lentoasema saavat nettohiilidioksidipäästönsä vähennettyä nollaan vuoteen 2050 mennessä. Muita keinoja ovat päästöhyvitykset, ilmatilan modernisointi ja ilmailutekniikan uudet innovaatiot, kuten sähkö-, vety- ja hybridilentokonejärjestelmät", totesi Gatwickin lentoaseman yhteiskuntasuhteista, suunnittelusta ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Tim Norwood. "Neste pitää hallitusten ehdotuksia uusiutuvan lentopolttoaineen käytön edistämisestä tervetulleina lentoliikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi. On tärkeää, että yhä useammat lentoyhtiöt, lentoasemat ja polttoainetoimittajat näyttävät tietä ilmailualan vastuulliseen tulevaisuuteen. Olemme iloisia, kun saamme toivottaa easyJetin, Q8Aviationin ja Gatwickin lentoaseman tervetulleiksi näiden edelläkävijöiden joukkoon”, jatkoi Wood.
|
|||