Norjan ilmavoimien Lockheed-Martin C-130J-30 Hercules -kuljetuskone (5630) katosi torstaina iltapäivällä Pohjois-Ruotsissa. Tämä käynnisti laajan etsintäoperaation, joka jatkui läpi yön. Norjan Evenesistä Ruotsin Kiirunaan matkalla ollut kone osallistui Cold Response -harjoitukseen. Norjan puolustusministeriö tiedotti illalla, että koneen miehistö on menehtynyt onnettomuudessa. Suomen aikaa kello kymmenen maahansyöksynyttä konetta ei oltu vielä löydetty ja ministeriö korjasi toivoa eloonjääneistä vielä olevan. Sää alueella on ollut huono, tuulee voimakkaasti, pilvet ovat matalalla ja sataa lunta. Mukana etsinnöissä on ollut norjalaisten, tanskalaisten ja ruotsalaisten helikopterien ohella myös kiinteäsiipisiä, mm. norjalainen P-3 Orion -kone sekä F-16 ja JAS 39 Gripen -hävittäjiä. Kello 18.40 uutistoimisto TT kertoi, että tanskalainen EH-101 Merlin -helikopteri olisi vastaanottanut Drakryggenin seudulla heikon signaalin kadonneen koneen onnettomuustilanteessa automaattisesti aktivoituvasta ELT-hätälähettimestä. Norjalaiset F-16-koneet ovat ilmeisesti myöhemmin illalla saaneet lämpökamerahavainnon ympäristöstä poikkeavasta kohteesta Tarfalan seudulla lähellä Storglacieren-jäätikköä. Erikoisjoukot ovat jatkaneet etsintää maastossa yön aikana. Perjantaiaamuna päivän valjetessa etsintöjä valmistauduttiin jatkamaan jälleen myös helikoptereilla. Käytettävissä on ruotsalainen Super Puma sekä norjalainen Sea King. Myös kaksi ruotsalaista pelastus- ja poliisikopteria ovat mukana. Sää kuitenkin haittaa edelleen lentotoimintaa. Kadonnut Hercules osallistui monikansalliseen Cold Response 2012 -harjoitukseen. Kyseessä oli siirtolento tyhjänä hakemaan henkilöstöä ja materiaalia Kiirunasta. Koneessa oli norjalainen viiden hengen miehistö. Hercules nousi ilman Evenesistä kello 13.40. Viimeinen yhteys koneeseen saatiin Kiirunan tornista 14.43 ja viimeinen tutkahavainto 14.56 noin 85 kilometrin päässä määränpäästä. Lennonjohto menetti yhteyden koneeseen sen ollessa Kebnekaisen seudulla. Ruotsin korkein tunturi on tuttu suomalaisille purjelentäjille, jotka ovat vuosikymmeniä järjestäneet siellä kevättalvella aaltolentoleirejä. Seutu on haasteellinen etsintäympäristö, vuoristoista ja asumatonta. Vaikka Hercules-koneen prototyyppi lensi ensilentonsa jo 1954, norjalaisten J-mallin koneet ovat vain pari vuotta vanhoja. Norjan ilmavoimat tilasi neljä uuden sukupolven Lockheed-Martin C-130J-30 "Super Hercules" -konetta korvaamaan kuutta vanhaa, jo 60-luvun lopulta periytyvää C-130H-versiota. C-130J-30-koneissa on aiempaa pidempi runko, uudet moottorit kuusilapaisilla potkureilla sekä edistynyt avioniikka kuvaruutu- ja HUD-näyttöineen. Ensimmäinen C-130J-malli toimitettiin Norjan ilmavoimille marraskuussa 2008 ja viimeinen 2010. Nyt onnettomuuteen joutunut 5630 "Siv" oli viimeinen vastaanotettu eli vain kaksi vuotta vanha. Konetta operoi 335. Skvadron Gardemoenin tukikohdasta. Myös Porin Prikaatin kriisinhallintajoukko on mukana norjalaisten isännöimässä Cold Response -harjoituksessa. Siihen osallistuu joukkoja ja esikuntaupseereita Suomen lisäksi Itävallasta, Kanadasta, Ranskasta, Saksasta, Hollannista, Espanjasta, Ruotsista, Iso-Britanniasta, Belgiasta, Norjasta, Yhdysvalloista, Puolasta, Turkista, Tanskasta ja Italiasta.
|
|||