Norjan Ilmavoimien uusi AW101-helikopteri kaatui koekäytössä Stavangerissa

RNoAF_AW101_ilmassa(päivittynyt 21.30) Norjan kuninkaallisten Ilmavoimien Leonardo AW101 -helikopteri (MSN 50268) kaatui kyljelleen maassa tehdyn koekäytön aikana Stavangerissa 24. marraskuuta. Kyseessä oli uusi kopteri, jonka Ilmavoimat oli vastaanottanut vain viikkoa aiemmin 17. marraskuuta.

Perjantai-iltapäivällä 24. marraskuuta koekäyttöä suoritti kaksi henkilöä, joiden lisäksi kopterin läheisyydessä oli kolme teknisen henkilökunnan jäsentä. Kopteri kaatui moottoreiden käydessä. Kukaan ei loukkaantunut turmassa vakavammin. Sen sijaan 15,6-tonninen meripelastuskopteri vaurioitui merkittävästi. Vasta toimitetulla helikopterilla oli ehditty lentää Norjassa noin neljä tuntia ennen turmaa.

Ensimmäinen uusi AW101-meripelastushelikopteri saapui Stavangerin Solan lentotukikohtaan Leonardon Yeovilin tehtailta Englannista 17. marraskuuta. Kopterilla oli määrä suorittaa operatiivista koekäyttöä ja evaluointia ennen uuden kopterilaivaston varsinaista käyttöönottoa.

Turman syy on vielä avoinna ja sen selvittämiseksi suoritetaan onnettomuustutkinta. Ilmavoimat on nimennyt jo vastuullisen henkilön mukaan käynnistyvään turmatutkintaan.

 RNoAF_AW101_hinausKoekäytössä vaurioitunut kopteri oli ensimmäinen kaikkiaan kuudestatoista Norjan ilmavoimien joulukuussa 2013 tilaamista NAWSARH (Norwegian All Weather SAR Helicopter) -hankkeen mukaisista Leonardo (entinen AgustaWestland) AW101 -helikoptereista. Hankkeen arvo on noin 1,3 miljardia Yhdysvaltain dollaria.

Norja korvaa AW101-koptereilla nykyiset 12 Westland SH-3B Sea King -helikopteria. Uusien koptereiden on määrä ottaa operatiivinen valmius vuodesta 2018 lähtien. Viimeisin tulee käyttöön vuonna 2021. Sea Kingien on määrä poistua käytöstä vuonna 2020. Nyt tapahtunut turma ei Norjan Puolustusvoimien mukaan vaikuta käyttöönottoaikatauluun.

Norjan Leonardo AW101 -koptereita operoidaan kuuden hengen miehistöllä ja niihin mahtuu kaikkiaan 25 matkustajaa. Matkustamossa on seisomakorkeus ja tilaa on kaikkiaan 27 kuutiometriä.

Kopterissa on kolme 2041 hevosvoimaista GE CT7-8E - moottoria, joiden myötä matkalentonopeus on noin 280 km/h. Maksimi toiminta-aika on valmistajan mukaan 6 tuntia 50 minuuttia. Kopterilla voidaan lentää myös jäätäviin olosuhteisiin.

Norjan AW101-koptereissa on kattava SAR-varustus, joka sisältää myös Finnmeccanican valmistama Osprey AESA (Active Electronically Scanned Array) -tutkan. X-band taajuusalueella toimivan tutkan havaintokyky yltää 200 merimailiin saakka.

Tutka tarjoaa 360-asteisen valvontakyvyn ja se soveltuu erityisesti merivalvontaan pienten maalien havainnointikyvyn ansiosta. Käytössä myös kaksi vinssijärjestelmää, matkapuhelinten paikannusjärjstelmä, estevaroitusjärjestelmä, säätutka ja täydellinen ensihoitovarustus.

Norjan ilmavoimien Leonardo AW101 -koptereita ja käytöstä poistuvia Sea Kingejä operoi RNoAF:n 330. laivue, jonka tehtävä on etsintä- ja pelastuspalvelu. Laivueella on tukikohtia pitkin Norjan rannikkoa. Uudet kopterit sijoitetaan kuuteen päätukikohtaan.

Kopterivalmistaja tukee ensivaiheessa toimintaa 90 000 lentotuntiin saakka koko laivaston osalta. Se vastaa noin 15 vuoden operointijaksoa. Koptereiden huollosta vastaa Norjassa Kongsberg Defence Systems. Kopterikauppaan kuului myös simulaattori, joka toimitettiin Stavangerin Solaan jo kesäkuussa 2017.

Päivitys 21.30: Uutista on laajennettu lisätiedoilla.