US Navyn nosturit suorittavat operaatiota Potomac-joella, jossa vedestä nostetaan 29. tammikuuta 2025 ilmassa yhteen törmänneiden American Airlinesin CRJ-701ER -matkustajakoneen sekä US Armyn UH-60A Black Hawk -helikopterin jäänteet. Tutkinta on edennyt ja Black Hawkin tallentimen tiedot on purettu. Haasteita aiheuttaa puuttuvat aikaleimat. Niistä huolimatta Lentoposti.fi:n 2. helmikuuta uutisoima Black Hawkin liian suuri lentokorkeus on saatu varmistettua yhä tarkemmin. US Navy on yhdessä NTSB:n kanssa nostanut Potomac-joesta jo CRJ-701ER -koneen takarungon, keskirungon, oikeanpuoleisen siiven ja moottorin, osan vasemmanpuoleista siivestä ja rungosta sekä merkittäviä osia koneen etuosan galley-tilasta, ohjaamosta, korkeus ja sivuvakaajista, pyrstökartion ja TCAS-järjestelmän. Nostetut matkustajakoneen jäänteet siirretään toisaalle, jossa ne tutkitaan tarkemmin. Matkustajakoneen nosto-operaation jälkeen joesta on määrä nostaa Black Hawkin runko. FBI:n sukellusryhmä kerään joen pohjasta pienempiä osia ja operaatiossa arvioidaan kuluvan vielä useampi päivä. Tutkintaryhmä on saanut tiedot molempi ilma-alusten ohjaamomiehistöjen koulutuksesta sekä lentotunneista ja molempien ilma-alusten huoltotiedot. Inhimillisiin tekijöihin keskittyvä ryhmä selvittää parhaillaan miten lentomiehistöt ovat tehneet lentoa edeltävinä päivinä. Lennonjohtoon keskittyvä ryhmä on saanut valmiiksi kaikki lennonjohtajien kuulemiset. NTSB:n laboratoria on saanut nyt purettua myös Black Hawk -helikopterin yhdistetyn CVR-FDR -tallentimen tiedot. Aiemmin oli purettu jo CRJ:n tallentimien tiedot ja verrattu niitä lennonjohton tallenteisiin. Näistä tiedoista varmistettiin 325 jalan +/-25ft yhteentörmäyskorkeus, joka oli Black Hawkin helikopterikäytävän ylärajan yläpuolella (Lue uutisemme aiheesta: NTSB julkisti CRJ-koneen lennontallentimen tietoja - Black Hawkin tallentimen kanssa vielä haasteita). Nyt NTSB on saanut tarkannettua tietoja, jotka näkyivät lennonjohdon järjestelmistä, jotka perustuvat useamman tutkan mittaukseen sekä ADS-B-tietoihin. Aiemman epäjohdonmukaisuuden sijaan nyt on varmistunut Black Hawkin lento noin 300 jalan korkeudessa yhteentörmäyksen tapahtuessa. Lennonjohtojärjestelmä pyöristää korkeustiedon lähimpään 100 jalkaan. Haasteet Black Hawkin lennontallentimen kanssa jatkuvat kuitenkin edelleen, sillä siitä puretut tiedot eivät sisällä aikaleimaa eikä tietoja voida siksi vielä verrata matkustajakoneen ja lennonjohdon tallenteiden tietoihin tapahtumien aikajanan muodostamiseksi. Onnettomuustutkijoiden täytyykin luoda aikaleimat manuaalisesti mikä vaatii taas lisää työtä ja aikaa. Black Hawkin lentotietojen varmistaminen vaatii lisätietoa, jota saadaan vasta, kun helikopterin jäänteet nostetaan Potomac-joesta. Tämän on määrä tapahtua kuluvan viikon aikana. Sitä odotellessa tutkijat työstävät ohjaamoäänitallenteiden puhtaaksikirjoitusta molempien ilma-alusten osalta. Lue myös:
|
|||