Onnettomuustutkintakeskus on nimennyt tutkijaryhmän Kittilässä 4. tammikuuta tapahtuneen Gulfstream G150 -koneelle sattuneen oviturman tapahtumien selvittämiseksi. Päätös turvallisuustutkinnan aloittamisesta tehtiin jo aiemmin. Turmassa kuoli liikesuihkukoneen kapteeni. Kittilän asematasolle pysäköidyn Private Airlines Germany GmbH:n Gulfstream G150 -liikesuihkukoneen (OE-GKA) ovi iskeytyi auki, kun ilma-aluksen päällikkö oli avaamassa sitä ulkopuolelta. Ilma-aluksen päällikkö kuoli onnettomuudessa saamiinsa vammoihin. OTKESin mukaan ylipaine aiheutti koneen oven voimakkaan iskeytymisen lentäjään. Koneelle tehtiin lähtövalmisteluja ja sen APU-voimalaite oli käynnissä tuottaen ilmaa ja sähköä koneelle. Ulkona oli yli 20 astetta pakkasta ja kone oli osin lumen peitossa. Tutkintaryhmän johtajaksi OTKES nimesi lentoupseeri evp. Pekka Alaraudanjoen sekä jäseniksi lentokonemekaanikko Jukka Jylön ja lennonjohtaja (eläk.) Tauno Ylisen. Tutkinnan johtaja on ilmailuonnettomuuksien johtava tutkija Ismo Aaltonen. Lue myös:
|
|||