Pohjoismaat varautuvat erilaisiin poikkeustilanteisiin maalla, merellä ja ilmassa

Keskiterminaali_ilmakuvaPohjoismaat parantavat liikennejärjestelmiensä toimivuutta ja kriisinkestävyyttä tiivistämällä rajat ylittävää yhteistyötä. Yhtenäisten käytäntöjen ja liikennejärjestelmämallien avulla varaudutaan jatkossa paremmin erilaisiin poikkeustilanteisiin maalla, merellä ja ilmassa. Liikenteen varautumista edistetään Ruotsin, Suomen, Norjan ja Tanskan liikennevirastojen välisen yhteisymmärryspöytäkirjan pohjalta.
Pohjoismainen liikenteen varautumisyhteistyö parantaa valmistautumista suuronnettomuuksien, luonnonkatastrofien sekä muiden yhteiskunnallisten kriisien hallintaan. Samalla maat laajentavat yhteistyötään sellaisten poikkeustilanteiden varalle, jotka ovat tavallista rauhanajan tilannetta vakavampia. Toimiva infra on elintärkeä osa huoltovarmuutta, sotilaallista puolustuskykyä ja samalla se palvelee kaikki liikenteen käyttäjiä.

Pohjoismaiden liikennevirastojen pääjohtajat allekirjoittivat liikenteen varautumisen yhteistoimintaa edistävän Nordic Transport Preparedness Co-operation (NTPC) -yhteisymmärryspöytäkirjan torstaina 16. tammikuuta 2025. Suomessa tätä yhteistoimintaa kehittävät Liikenne- ja viestintävirasto Traficom ja Väylävirasto. Huoltovarmuuskeskus osallistuu yhteistyöhön.

"Olen hyvin iloinen tästä viranomaisten rajat ylittävästä yhteistyöstä. Varautumisen ja turvallisuuden merkitys näyttäytyvät erityisen tärkeinä tässä maailmanajassa. Tehtävämme on varmistaa liikennejärjestelmän toimivuus kaikissa olosuhteissa. Infrastruktuurin täytyy olla kriisinkestävä ja liikenteen palvelujen pitää olla ihmisten saatavilla. Kaikki tämä palvelee yhtä lailla kansalaisia kuin sotilaallisia tarpeita", kertoi Traficomin pääjohtaja Jarkko Saarimäki.

Aikaisemmin Suomen ja Ruotsin välillä tehty liikennejärjestelmien varautumisyhteistyö laajenee nyt täysipainoisesti myös Norjaan ja Tanskaan. Islannilla on mahdollisuus olla mukana tarvitsemiltaan osin – huomioiden sen maantieteellinen sijainti.

"Pohjoismailla on yhteisiä uhkia, riskejä ja haavoittuvuuksia, jotka vaikuttavat liikenteen varautumisen suunnitteluun. Meillä on yksi yhteinen ja kestävä liikennejärjestelmä, jota kehitämme jatkuvasti rajat ylittävällä yhteistyöllä", totesi varautumispäällikkö Hannu Hakkarainen. 

Varautumisyhteistyö sekä resurssien, kokemuksien ja asiantuntemuksen jakaminen koskee kaikkia liikennemuotoja, eli ilmailua, merenkulkua sekä raide- ja tieliikennettä.