Polttoainejakelun ongelmat sotkevat lentoliikennettä Uuden-Seelannin Aucklandin lentokentällä. Lentoja on peruttu, polttoaineen saanti on rajoitettua ja käytössä ovat erityisjärjestelyt. Lentokerosiinin jakeluhäiriön syynä on putkirikko, jonka korjaamiseen voi mennä jopa kaksi viikkoa. Kaivinkone vaurioitti Refining NZ:n omistamaa öljyputkea Uuden-Seelannin Marsden Pointissa torstaina 15. syyskuuta. Kyseistä putkilinjaa pitkin toimitetaan kerosiini Aucklandin lentoaseman tarpeisiin. Polttoaineenjakeluongelmaa on pyritty paikkaamaan tankkiautokuljetuksilla. "Öljyputki on Auclandin lentoaseman ainoa kerosiinin lähde, joten polttoaineen jakelu on rajoitettua. Lentoyhtiöillä on vaihtoehtoisia toimintatapoja minimoida vaikutukset matkustajilleen. Ne pitävät asiakkaansa informoituina aikataulunmuutoksista", kommentoi Energiaministeri Judith Collins Uuden-Seelannin hallituksen tiedotteessa. Lisäkuljetuksista huolimatta Auclandin lentoaseman polttoainejakelua rajoitettiin aamulla 16. syyskuuta ja rajoitus on voimassa ainakin 30. syyskuuta saakka. Jakeluongelmat koskettavat kaikkia polttoainetoimittajia Mobilia, BP:tä ja Z Energyä. Käytännössä kaikille toimijoille taataan tietty määrä polttoainetta mutta ei koko tarvetta. Lentoyhtiöt saavat polttoainetta vain 30 prosenttia normaalitarpeestaan. “Meillä on terminaaleissa lisähenkilökuntaa tukemassa matkustajia ja vastaamassa heidän tiedusteluihinsa. Suosittelemme lähipäivinä matkustaville ottamaan ajoissa yhteyttä lentoyhtiöönsä saadaksaan käyttöönsä viimeiset tiedot mahdollisista muutoksista", kommentoi Aucklandin lentoaseman johtaja Littlewood. Polttoainetankkauksia tehdään mahdollisuuksien mukaan muilla Uuden-Seelannin lentokentillä Wellingtonissa ja Christchurchissä. Joka tapauksessa polttoainejakeluhäiriö johtaa ylimääräisiin välilaskuihin hidastaen lentoliikennettä ja samalla nostaen kustannuksia. Lentoyhtiöt ovat peruneet kerosiinipulassa jo kymmeniä lentoja. Air New Zealand arvioi, että päivittäin ongelma vaikuttaa noin 2000 matkustajan suunnitelmiin. Yhtiö on perunut lähialueen lentojaan jo tiistailla 19. syyskuuta saakka. Kaukolentojen osalta aikatauluja on muokattu tankkausvälilaskujen seurauksena. Aasian ja Pohjois-Amerikan reittikoneet tankkaavat ennen Aucklandiin saapumista Tyynenmeren alueen tai Australian lentokentillä. Lentokoneisiin voidaan tankata normaalia suurempi määrä polttoainetta jo lähtökentällä ennen saapumista Aucklandiin. Kaukolennoilla osa paluulennon polttoaineesta onkin putkirikon seurauksena mukana jo Aucklandiin saapuessa. Toimintatapa helpottaa polttoaineen riittävyyttä Aucklandissa mutta tuo kustannuksia, koska koneet lentävät painavampina ja ylimääräisen painon kuljettaminen kuluttaa lisää polttoainetta. Lentokoneet tankataan siten, että ne ovat lähellä maksimilaskupainoa niiden saapuessa Aucklandiin. Öljyputken korjaamisen kerrotaan kestävän pitkään ja täyteen kuljetuskapasiteettiin odotetaan päästävän 10-14 päivän kuluessa.
|
|||