Qantas etenee jälleen Project Sunrisen kanssa, kun australialaisyhtiö esitteli erittäin pitkillä kaukolennnoilla eli ULR-lennoilla käytettävien Airbus A350 -koneiden matkustamot. Qantas tuo laajarunkokoneisiin maailman ensimmäiset hyvinvointialueet. Kaukolentojen viimeisiä rajoja kolkuttelevat Project Sunrisen lennot Sydneystä Lontooseen ja New Yorkiin on määrä käynnistyä käynnistyä loppuvuodesta 2025. Qantasin Project Sunrise -hankkeen erittäin pitkät kaukolennot lyhentävät kokonaismatkustusaikaa merkittävästi, mutta vaativat vastaavasti uudenlaista ajattelua matkustuskokemukseen. "Project Sunrise antoi meille mahdollisuuden pohtia pitkiä lentomatkoja kokonaan uudelleen matkustamosuunnittelusta lennonaikaiseen tarjoiluun", sanoi Qantasin toimitusjohtaja Alan Joyce. Qantas ja Sydneyn yliopiston Charles Perkins -keskus toteuttivat yhdessä tutkimushankkeen mahdollisuuksista ns. jetlagin vaikutusten vähentämiseksi. Tutkimuksen tuloksia hyödynnetään parhaan mahdollisen matkustuskokemuksen ja matkustusmukavuuden tarjoamiseksi uusilla ULR-lennoilla. Selvityksen kohteena olivat jetlag-oireiden vähentäminen, parempi uneen laatu lennon aikana sekä kognitiivinen suorituskyky ULR-lennon jälkeen. Kokeita tehtiin kolmella Project Sunrise -koelennolla vuonna 2019. Tutkimustulosten perusteella suunniteltiin ja toteuttiin myös uudet ULR-lennoilla käytettävät matkustamokonfiguraatiot. Työstä vastasi australialainen suunnittelija David Caon, joka toteutti hankkeen yhteistyössä istuinvalmistajien kanssa. Jokainen yksityiskohta on Caonin mukaan tarkkaan harkittu kokeilemalla erilaisia materiaaleja. Qantas aloitti Project Sunriseen liittyvät matkustamosuunnittelut vuonna 2019. Yhtiö kertoo tehneensä kymmeniä tuhansia tunteja töitä luodakseen intuitiivisen matkustamon mahdollistamaan 238 matkustajan onnistuneen matkustuskokemuksen jopa 22-tuntisten suorien lentojen aikana Australiasta mihin tahansa kohteeseen maailmalla. Qantas toteuttaa 12 Airbus A350-1000 -koneeseen Project Sunrisen tarpeisiin aiemmin kerrotun mukaisesti neljä matkustusluokkaa. Alkuvuodesta 2023 yhtiö esitteli ensimmäisen luokan ja business-luokan matkustamot. Erittäin pitkien lentojen terveysvaikutusten arviointiin on siis perehdytty ja koneisiin esiteltiin nyt kesällä premium economy- ja economy-luokat sekä kokonaan uudenlainen hyvinvointialue. Se mahdollistaa liikkumisen ja venyttelyn. Matkustamoihin tulee kuusi ensimmäisen luokan sviittiä 1-1-1 -konfiguraatiossa. Nämä 1,4 metriä korkeilla seinillä rajatut hotellihuonemaiset sviitit tarjoavat 50 prosenttia enemmän tilaa verrattuna yhtiön A380-koneisiin. Tilassa on ruokapöytä kahdelle, erillinen 22 tuumaa leveä kallistuva istuin sekä kaksimetrinen sänky. Tarjolla on lisäksi 32-tuumainen kosketusnäyttö sekä tarpeelliset virtapistokkeet. Business-luokassa on tarjolla 52 yksityisyyttä tarjoavaa matkustajapaikkaa 1-2-1 -konfiguraatiossa. Nämä liukuovilla varustetut tilat on rajattu 1,2-metrisillä seinämillä. Business-luokassa matkustaville on tarjolla kaksi metriä pitkäksi sängyksi kallistuvat 25-tuumaa leveät istuimet, suuri ruokapöytä ja 18-tuumainen kosketusnäyttö. Vaikka koneeseen tulee merkittävä määrä eli yli 40 prosenttia parempien ja kalliimpien matkustusluokkien istuimia on matkustuskokemusta ja mukavuutta maksimoitu myös premium economy- ja economy-luokissa. Qantas on ensimmäinen lentoyhtiö, joka esittelee erillisen hyvinvointialueen, joka sijoitetaan premium economy- ja economy-luokkien väliin. Tarjolle tulee erityisesti muotoiltuja seinäpaneeleja ja integroituja venytyskahvoja. Luvassa on myös näyttöjä, jotka tarjoavat opastettua liikuntaa. Tarjolla on valikoima erilaisia virvokkeita. Premium economy -luokkaan tulee 2-4-2 -konfiguraatiossa 40 matkustajapaikkaa ja economy-luokkaan tulee 3-3-3 -konfiguraatiossa 140 matkustajapaikkaa. Matkustusluokissa on Qantasin mukaan suurempi istuinväli kuin missään muussa yhtiön lentokoneessa. Premium economy -luokassa istuinväli on 40 tuumaa ja economy-luokassa 33 tuumaa. Molemmissa luokissa matkustamoviihdejärjestelmä toimii 13,3 tuumaisen kosketusnäytön kautta. Näkyvin muutos premium economy -luokan istuimissa on suuret niskatuen kääntyvät siivet, jotka tarjoavat yksityisyyttä sekä aiempaa parempaa tukea. Yhdessä ergonimisen jalkatukijärjestelmän kanssa ne tarjoavat kehtomaisuudellaan aiempaa paremmat nukkumismahdollisuudet. Tilaa on aiempaa paremmin myös henkilökohtaisille tavaroille. Kaikissa matkustusluokissa istuimissa on USB-C -latausportit ja jokaisessa premium-luokan istuimessa on tarjolla myös langaton latauspiste. Koko Qantasin A350-laivasto tarjoaa matkustajille lisäksi ilmaisen ja nopean wifi-yhteyden sekä bluetooth-käyttömahdollisuuden, jolla omia kuulokkeita voi käyttää matkustamoviihdejärjestelmän kanssa. Ensivaiheessa Qantas lentää ULR-lentoja Sydneystä Lontooseen ja New Yorkiin. Niiden lisäksi esillä ovat olleet myös suorat lennot Pariisiin ja Frankfurtiin. Qantas vastaanottaa ensimmäisen uuden A350-1000 -laajarunkokoneen loppuvuodesta 2025. Project Sunrisen lennot Sydneystä New Yorkiin avataan pian tämän jälkeen. Suora lento Sydneystä Lontooseen lyhentää nykyistä noin 22 tunnin matka-aikaa jopa neljällä tunnilla ja Melbourne New York -reitillä melkein kolmella tunnilla. New Yorkista lentomatkaa länteen kohti Sydneytä tulee noin 16200 kilometrin verran ja Lontoosta itään Sydneyhin on noin 17800 kilometriä. Lentoajat tulevat olemaan tuuliolosuhteista riippuen noin 19 tuntia. Qantasin lentoreittiä Australiasta Eurooppaan on kutsuttu kengurureitiksi. Vuonna 1947 avatulla reitillä oli ensivaiheessa seitsemän välilaskua ja matka kesti neljä päivää. Tämän yli 70-vuotiaan reitin matka-aika on lyhentynyt vuosikymmenten aikana jo alle 20 tuntiin. Qantas lentää Perthistä Suoraan Lontooseen noin 17 tunnissa. MH Lue myös:
|
|||