Qantas lentää uutta ULR (Ultra Long Range) -reittiä 236-paikkaisella Boeing 787-9 Dreamliner koneella. Nyt avattu uusi reitti kulkee Melbournesta Perthiin ja sieltä suoraan 17 tunnin lennolla Lontoon Heathrow'lle. Koneessa on kolmeluokkainen matkustamo, jonka business-luokassa on 42 lieflat-istuinta, premium economy -luokassa 28 istuinta ja economy-luokassa 166 matkustajaistuinta. Qantasin 787-9 -koneessa on siis merkittävästi vähemmän istuinpaikkoja kuin muiden yhtiöiden vasvaavassa konetyypissä. Suurimmillaan koneessa voi olla yli 300 matkustajaistuinta. Qantas vastaanotti avauslennolla käytettävän Boeing 787-9 Dreamlinerinsa 2. maaliskuuta 2018. Kyseessä oli australialaisyhtiön neljäs Dreamliner. Reittiä lentävä (VH-ZND) koneyksilö on maalattu paikallisen taiteilijan Emily Kame Kngwarreyen tekemän työn mukaiseen erikoisväritykseen.
"Kyseessä on historiallinen lento, joka avaa uuden ajan matkailussa. Ensimmäistä kertaa Australiasta on suora lentoyhteys Eurooppaan", juhlisti Qantasin toimitusjohtaja Alan Joyce. Historiallinen Qantasin lento QF9 nousi ilmaan kyydissään yli 200 matkustajaa ja kuudentoista hengen miehistö. Lennolla on neljän hengen ohjaamomiehistö. Kone nousi ilmaan lauantai-iltana kello 19.00 paikallista aikaa Perthistä ja se saapuu Lontooseen sunnuntaiaamuna noin kello 05.00. Qantas on vuonna 2015 lentänyt ensimmäisen kerran suoraan Eurooppaan mutta tuolloin kyseessä oli tilauslento.
Reittiavaus tehtiin vuonna 1947 ja edestakainen lippu Sydneystä Lontooseen maksoi 525 puntaa eli nykyrahassa noin 35 000 dollaria. Tuolloin keskipalkka oli seitsemän puntaa. Nykyisin Australian keskimääräinen viikkopalkka on 1600 dollaria ja lentolippu Perthistä Lontooseen maksaa halvimmillaan alle 1300 dollaria. Qantas tarjoaa Australiasta Lontooseen kolmea eri reittivaihtoehtoa. Suoraan Dreamlinerilla lennettävän Perth-Lontoo -reitin lisäksi tarjolla on reitti Sydney-Singapore-Lontoo A380-koneella sekä yhteistyöreitti Dubain kautta Emiratesin A380 tai Boeing 777 -koneilla.
Lue myös:
|
|||