Helsinki-Vantaan ensimmäinen ratatyömaa otti ison harppauksen eteenpäin. Kehäradan lännestä ja idästä edenneet kiskotustyöt kohtasivat ja raiteet yhdistyivät lentoasemalla pohjoisen radan osalta. Yhtenäinen kiskotus yltää nyt Vantaankoskelta lentoaseman kautta Tikkurilaan. "Saimme keskiviikkona valmiiksi kiskotuksen Lentoaseman aseman pohjoisella raiteella, minkä myötä yhtenäinen kiskotus Vantaankoskelta Tikkurilaan on pohjoisen raiteen osalta valmis. Kiskotustyöt eteläisellä raiteella valmistuvat myös suunnitelmien mukaisesti, kunhan asemahallin raskaat kojeet ja laitteet on toimitettu", kertoo projektipäällikkö Juha Kansonen Liikennevirastosta. Kehäradalle tulee ensimmäisessä vaiheessa viisi uutta asemaa: Lentoaseman ja Aviapoliksen tunneliasemat sekä Leinelän, Vehkalan ja Kivistön pinta-asemat. Asemavarauksia rakennetaan Petakseen, Viinikkalaan ja Ruskeasantaan. Liikennöinti kehäradalla aloitetaan heinäkuussa 2015. Kaksiraiteisella radalla käytettävä huippunopeus on 120 km/t ja junia liikennöidään ruuhka-aikaan molempiin suuntiin 10 minuutin välein. "Liikenne kehäradalla alkaa joka tapauksessa heinäkuussa 2015. Urakoitsijan kanssa käydään vielä keskusteluja Helsinki-Vantaan aseman osalta", kertoi Kansonen Lentoposti.fi:lle lokakuussa. Rakentamisen painopiste oli lokakuussa juuri lentoaseman aseman rakentamisessa sekä radan päällysrakenne -, sähköistys- ja turvalaitetöissä. Kehärata on Liikenneviraston, Vantaan kaupungin ja Finavia Oyj:n yhteishanke. Lue myös:
|
|||