Qatar Airways toi elokuussa 2021 esiin komposiittirunkoisten Airbus A350 XWB -koneidensa pinnoiteongelmat, joiden takia osa niistä on otettu pois liikenneohjelmasta. Nyt Reuters raportoi kyseessä olevan laajempi ongelma ja siitä olisivat raportoineet Airbusille myös ainakin Cathay Pacific, Etihad Airways, Lufthansa, Air France ja Finnair. Kyseessä on lentokonevalmistajan ja Euroopan ilmailuviranomaisen mukaan vain kosmeettinen haitta. Qatar Airways eli yksi maailman suurimmista Airbus A350 XWB -operaattoreista ilmoitti elokuussa poistaneensa liikenneohjelmastaan 13 A350-konetta niiden rungoissa havaittujen pinnoiteongelmien seurauksena. Nyt koneita on poistettu käytöstä jo 20. Qatar Airwaysilla on kaikkiaan 53 A350 XWB -konetta. Qatarilaisyhtiö kertoi ongelman olevan laajempi ilmiö eikä se ollut rajoittunut vain sen lentokoneisiin. Qatar Airways on myös keskeyttänyt uusien A350-koneiden vastaanottamisen. Reuters kertoi 29. marraskuuta, että vastaavista pinnoiteongelmista olisivat raportoineet Airbusille myös Cathay Pacific, Etihad Airways, Lufthansa, Air France, joka huolehtii Air Caraibesin koneista sekä Finnair. Reuters kertoo Airbusin kommentoineen ongelman olevan kosmeettinen eikä se vaaranna turvallisuutta. Kyseessä ei siis ole lentokelpoisuuteen vaikuttava asia. Reutersin mukaan myös Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA on asiassa samalla linjalla Airbusin kanssa. Airbus kommentoi pinnoitteen liian aikaisen kulumisen tuoneen joissain tapauksissa esiin komposiittirunkoisen lentokoneen pinnalla olevan verkon, joka on tehty absorboimaan salamaniskun vaikutukset. Perinteistä alumiinirakennetta kevyemmät komposiittivalmisteiset lentokoneet tuovat polttoainesäästöjä, mutta ne tarvitsevat rungon pinnalle metalliverkon juuri salamoinnin varalle. Rakenne puolestaan aiheuttaa haasteita pinnoitteelle. Airbusin mukaan ongelman juurisyy on tiedossa ja ratkaisua siihen kehitetään. Reutersin mukaan yksi mahdollisuus on uudenlaisesta materiaalista valmistettu metalliverkko. Airbus työskentelee erilaisten ratkaisuiden parissa ja uudenlainen verkko ratkaisisi uusien koneiden haasteet, mutta vanhoihin koneisiin kehitettäneen erilainen ratkaisu. Se voisi olla esimerkiksi uudenlainen pinnoite. Ongelmia on Reutersin mukaan ilmennyt erityisesti operaattoreilla, joiden A350 XWB -koneet kokevat kovia lämpötilanvaihteluja muutoinkin kuin lentojen aikana. Metalliverkko laajenee ja supistuu lämpötilan vaihdellessa mitä komposiittiverkko ei tee. Qatar Airwaysin koneet ovat kotikentällään ja muussa operointiympäristössään alttiita erittäin koville lämpötilan vaihteluille. Ensimmäiset Airbus A350 XWB -koneet toimitettiin asiakkaille vuonna 2015. Avausasiakas oli juuri Qatar Airways ja ensimmäisenä konetyyppiin sitoutunut Finnair oli ensimmäinen eurooppalaisasiakas, joka vastaanotti koneita niin ikään vuodesta 2015 lähtien. Reutersin mukaan esimerkiksi Finnair olisi raportoinut maalipinnan ongelmista ensimmäisen kerran jo vuonna 2016. Lokakuussa 2019 vauriot olisivat laajenneet ja tuoneet esiin komposiittirungon pinnalla olevan verkon. Reuters kertoo uutisessaan nähneensä valokuvia eri valmistajien A350 XWB-koneiden maalipinnan ongelmista. Reuters kertoo kuvamateriaalin olevan peräisin yksityisestä Airbusin ja A350-operaattoreiden välisestä keskusteluryhmässä. Airbus ei kuitenkaan ole yksin pinnoiteongelmansa kanssa, sillä myös Boeing on raportoinut samankaltaisista ongelmista komposiittirakenteisen 787 Dreamliner -koneen pinnoitteen kanssa. Reuters Aerospace: Costly Airbus paint flaw goes wider than the Gulf Lue myös:
|
|||