Airbus A350 XWB -matkustajakoneeseen tarkoitettu Rolls-Royce Trent XWB -moottori on saanut tyyppihyväksynnän Euroopan ilmailuviranomaiselta EASA:lta. Finnair on valinnut Trentin omien A350-koneidensa voimanlähteeksi. Tyypin ensilentoa odotellaan keskikesällä. Uuden konetyypin eteneminen kohti palveluskäyttöä otti tärkeän askeleen, kun European Aviation Safety Agency EASA luovutti tänään Rolls-Roycelle tyyppihyväksyntätodistuksen Trent XWB -moottorille. Nyt hyväksytyt mallit tulevat A350-800 ja A350-900 -koneisiin. Kehitteillä olevan A350-1000-version moottori läpäisee EASA-prosessin myöhemmin. Trent XWB:tä on koelennetty 12. helmikuuta 2012 alkaen Airbus A380 -koneen siipeen kiinnitettynä. Moottoria ajettiin testipenkissä ensimmäisen kerran kesäkuussa 2010. ”Uudet moottorit yhdessä lentokoneemme kehittyneen aerodynamiikan sekä runko- ja siipitekniikoiden kanssa tuovat asiakkaillemme 25 prosentin parannuksen lentokoneiden polttoainetehokkuuteen”, Airbusin A350 XWB -ohjelmasta vastaava johtaja Didier Evrard toteaa. Rolls-Royce on toimittanut 11 moottoria Airbusin testausohjelmaan. Ne ovat keränneet yhteensä 3100 käyttötuntia, joista 180 tuntia ilmassa. ”Testitulokset osoittavat meidän tehneen maailman tehokkaimman suuren moottorin siviili-ilmailuun. Odotamme innokkaasti ensimmäistä testilentoa myöhemmin tänä vuonna”, sanoo johtaja Eric Schulz, joka johtaa Rolls-Roycen suurten siviili-ilmailumoottoreiden yksikköä. Finnair oli Trent XWB:n ensimmäinen tilaaja maaliskuussa 2007. Tuolloin kerrottiin, että kaupan arvo listahinnoin on yli 600 miljoonaa euroa. Finnair on käyttänyt Rolls-Royce -moottoreita jo 60-luvulla, kun Caravelle-koneiden voimanlähteenä oli RR Avon. Myös yhtiön Fokker F27 -koneissa oli Dart-potkuriturbiinit.
Lue myös:
|
|||