Saab kertoi perjantaina Turussa lisää Ilmavoimien HX-hävittäjähankkeseen jättämästään tarjouksesta. Yhteensä 64:n yksi- ja kaksipaikkaisen Gripen E/F -hävittäjän lisäksi paketissa on mukana kaksi GlobalEye AEW&C -tutkavalvontakonetta. Saabin puolustusvoimien logistiikkalaitokselle tammikuun 2019 lopussa toimitetusta tarjouksesta on kerrottu jo aiemmin. Saab tiedotti alkukeväästä, että sen tarjous sisälsi 52 Gripen E ja 12 Gripen F -hävittäjää toimitettuna vuosina 2025-2030. Mukaan kuuluu myös koulutusta, simulaattoreita, tehtäväjärjestelmiä, sekä lisätankkeja ja muita tarvikkeita, aseistusta mukaanlukien sekä varaosia. Edellämainitut luvattiin toimittaa sovitulla aikataululla ja kiinteällä hinnalla. Nyt Turun lentonäytöksen yhteydessä järjestetyssä tiedotustilaisuudessa Saab raotti tarjoustaan aiempaa enemmän. Yhtiö kertoi Suomen 7-10 miljardin euron hankintaraamiin mahdutetun myös kaksi suorituskykyistä GlobalEye AEW&C -monitoimivalvontakonetta (Airborne Early Warning and Control). Teollisen yhteistyön osalta tarjoukseen sisältyvät myös huolto-, korjaus- ja kunnostusosaamisen siirtäminen paikalliselle teollisuudelle, lentokoneiden valmistusta ja kokoonpanoa Suomessa sekä Gripenin ylläpito- ja kehityskeskuksen perustaminen Suomeen. ”Meillä on Suomen kanssa pitkäaikainen tiivis yhteistyösuhde, ja olemme sitoutuneet HX-hankkeeseen jo vuosien ajan. Tarjouksemme muodostaa perustan asiakkaan kanssa käytäville jatkoneuvotteluille, joiden aikana luomme Suomea varten optimoidun paketin”, kertoo Saabin Suomen Gripen-kampanjajohtaja Magnus Skogberg. GlobalEye toisi Suomelle merkittävää uudenlaista valvontakykyä vastaamaan nykypäivän ja tulevaisuuden uhkakuviin. Ilmavoimien lisäksi monitoikoneen suorituskyky palvelisi puolustusvoimia kokonaisuutena, josta hyötyvät myös Merivoimat ja Maavoimat. Samalla olisi mahdollista korvata myös Rajavartiolaitoksen ikääntyvät Dornier-valvontakoneet. Merivoimat on jo aiemmin tutustunut tutkavalvontakoneisiin osana pitkän aikavälin suunnitteluaan. Monitoimivalvontakoneella on käyttöä myös rauhan aikana, sillä koneella on mahdollista toteuttaa useita tehtäviä, kuten etsintä- ja pelastusoperaatioita sekä rajavalvontaa. Muita tehtäviä voisivat olla mm. lennonvarmistuksen varajärjestelmä, avustus katastrofitilanteissa, huumeiden salakuljetuksen torjunta, kalastusalueiden valvonta sekä suurten tapahtumien kuten olympialaisten suojaaminen. ”Suomelle esittämämme tarjous on kokonaisvaltainen ratkaisu ilmavalvontaan ja -puolustukseen HX-hankkeen vaatimusten mukaisesti. GlobalEye on maailman uudenaikaisin AEW&C -ratkaisu. Yhdessä Gripen E/F ‑hävittäjäkoneen kanssa se tarjoaa huomattavan lisän Suomen puolustusvoimien eri puolustushaarojen yhteiseen operatiiviseen kykyyn”, kertoo Saabin Surveillance-liiketoiminta-alueen johtaja Anders Carp. Saabin AESA-tutkateknologiaan ja uusimpiin sensoreihin perustuva GlobalEye yhdistää ilma- maa- ja merivalvontakyvyn samaan koneeseen. Koneen ensiesittely tapahtui helmikuussa 2018 ja ensilennolle valvontakone nousi maaliskuussa 2018. GlobalEye perustuu Bombardier Global 6000 -liikesuihkukoneeseen. Kyseessä on jo neljäs tuotantoalusta ruotsalaisvalmistajan tutkavalvontakoneille. Uusi tyyppi tarjoaa kaivatun pitkän, jopa 11 tunnin toiminta-ajan sekä suuren matkanopeuden siirtymisiin. Korkealle nostettuna tutka antenni näkee merkittävän pitkällä horisonttiin. Se puolestaan tuo lisää reaktioaikaa puolustukselle. Verrattuna maan pinnalla olevaan tutkaan voi kantama kasvaa jopa 10-kertaisesti. Koneen havainnointikyky on Saabin mukaan kasvanut 70 prosenttia verrattuna edellisen sukupolven Erieye-tutkaan. Se havaitsi maalit jopa 450 kilometrin päästä ja ER-version kanssa on mainittu luku 650 kilometriä. EriEye-tutka havaitsee valmistajan mukaan pienet kohteet niiden nopeudesta huolimatta. Tutkajärjestelmä on myös eritäin hyvin häirintää sietävä. GlobalEye antaa käyttäjälleen lisää päätöksentekoaikaa pidemmällä tutkakantamalla ja havainnontikyvyllään. Valmistajan mukaan GlobalEye antaa lisäaikaa jopa yli 25 minuuttia ja hävittäjäkoneet voivat olla vielä tukikohdissaan vielä uhkan havaitsemisen aikaan. Muutaman valvontakoneen laivastolla olisi mahdollista saada laaja 24/7 -toiminnassa olevan valvontaverkosto, joka havaitsee sekä nopeat korkealla lentävät maalit samoin kuin hitaat ja matalalla liikkuvat toimijat niin maan kuin veden pinnalla. GlobalEye-koneen rungon yläpuoliset tutkarakenteet eli ns. Dorsal Unitin on valmistanut suomalainen Patria Aerostructures. GlobalEye-monitoimivalvontakoneen avausasiakas on Yhdystyneet Arabiemiirikunnat. Se on tilannut kolme konetta, joista kaksi on jo koelentovaiheessa. Suomen HX-hankkeen hankintapäätös on määrä tehdä vuonna 2021. Lue myös laaja artikkelimme GlobalEye-monitoimivalvontakoneesta: Saab esitteli uuden GlobalEye AEW&C -monitoimivalvontakoneen Päivittynyt klo 13.10: Lisätty Saabin edustajien kommentit. Lue myös:
|
|||