Taitolennon SM-kisat saatiin päätökseen lauantaina 6.7. Helsingissä Malmin lentokentällä. Sää aiheutti haasteita taitolentokilpailun läpiviennille, mutta viimeisetkin lennot saatiin suoritettua varapäivänä lauantaina. Perjantaina eli kisojen pääpäivänä taivaalla ratkottiin Power Advanced -luokan suomenmestaruus ja maassa ihailtiin FHRA:n jäsenistön cruising-tapahtuman amerikan autoja.
Ensimmäistä kertaa Helsingissä järjetetyt taitolennon SM-kisat houkuttelivat kisapäivien aikana järjestäjän arvion mukaan paikalle muutaman tuhat katsojaa. Vaihtelevat sääolosuhteet saivat monet tapahtumasta kiinnostuneet todennäköisesti jäämään kotiin.
Taitolentokilpailut järjestettiin osana SM-viikon tapahtumia, jotka järjestettiin muilta osin Vantaalla. Malmin lentokentällä kilpailtiin taitolennon SM-titteleistä kaikkiaan kuudessa eri luokassa. Mukana omissa luokissaan olivat moottorikoneet sekä purjelentokoneet.
Sää sotki pahiten perjantain eli varsinaisen toisen kisapäivän ohjelmaa. Aamun osalta lennot jouduttiin perumaan, mutta tositoimiin päästiin illalla, kun Helsinki-Vantaan kaupallinen liikenne jälleen salli lentotoiminnan jatkumisen normaalia korkeammalla.
Perjantaina lennettiinkin sen takia ainoastaan Power Advanced -luokan free unknown -ohjelma eli luokan toinen kisasuoritus, jonka sisällön olivat määrittäneet tuomarit.
Alunperin suunnitelmissa oli lentää myös kolmas kierros, mutta tämän sotkivat sääolosuhteet. SM-titteliin riittää kaksi suoritusta. Luokkaan osallistui kaikkiaan seitsemän lentäjää, jotka lensivät neljällä eri koneella. Kaikkiaan eri luokkiin osallistui 29 lentäjää.
Perjantai-illan ohjelmassa nähtiin seitsemän taitolentäjän suoritukset kuutiokilometrin kokoisessa ilmatilavarauksessa, joka ylsi 4000 jalan korkeuteen Malmin lentokentän yllä. Taitolennon lisäksi yleisö veti paikalla FHRA:n amerikan autojen cruising -tapahtuma.
Taitolentokoneiden lisäksi ilmassa nähtiin historiallisen Douglas DC-3 -koneen lentoonlähtö ja saapuminen sekä laskuvarjohyppyjä. Nähtävää riitti koko siis tapahtuman ajaksi.
Perjantain sankariksi nousi viimeisenä lentänyt Sami Kontio, joka pysyi täpärästi varatusta ilmatilassa. Suoritus toi SM-voiton. Taakse jäivät Mikko Jägerholm sekä Sami Nikulainen.
Kisaviikon toinen mielenkiintoinen kamppailu nähtiin isä ja poika Henrikssonin välillä Power Intermediate -luokassa. Nuori polvi löi kamppailussa vanhemman.
Taitolennon SM-kilpailuiden viimeiset lennot muissa luokissa lennettiin lauantaina 6. heinäkuuta. Tuolloin Malmilla jaettiin myös SM-mitalit.
 
 
 
 
Power Advanced:
1. Sami Kontio     Extra 330LX   OH-OBO    74.999
 2. Mikko Jägerholm  Sukhoi 26M  OH-GZZ  74.157
  3. Sami Nikulainen  Yak 55M     OH-YAK    71.176
Power Intermediate:
 1. Iikka Henriksson     Christen Eagle     OH-XHN        73.663
 2. Martti Henriksson     Christen Eagle     OH-XHN          63.325
 3. Risto Niemi     Christen Eagle     OH-XEA         62.565
Power Sporstman:
1. Harri Janakka     Zlin 526F     OH-EME       77.776
 2. Mika Kanto     Extra 300L     OH-SIO      75.554
 3. Antti Kivioja     Yak 52     OH-YAC       73.991
Glider Advanced:
 1. Jukka Pelto-Aho     SZD-59 Acro  OH-1013  76.214
 2.Janne Nyyssönen     SZD-59 Acro OH-1013   62.889
Glider intermediate:
 1. Toivo Huovinen     SZD-59 Acro     OH-1013       72.007
 2.  Mika Laajalahti     PIK-20TD     OH-510X          66.947
 3.     Tomi Ylinen     SZD-59 Acro     OH-1013          64.042
Glider Sportsman:
 1. Jani Virolainen     SZD-59 Acro     OH-1013    71.596
 2. Janne Mäntylä     SZD-59 Acro     OH-1013          67.658
 3.  Jere Kinnunen     Pilatus B4     OH-974         65.111

Lue myös aikaisemmat uutisemme vuoden 2019 SM-kisoista: