SAS leikkaa laivastoaan kovalla kädellä ja aikoo palauttaa osana SAS Forward -säästöohjelmaa leasingyhtiöille viisi kapearunkokonetta sekä viisi laajarunkokonetta, joista kaksi on uusia Airbus A350-900 -koneita. SAS hakee palautukseen lupaa oikeusistuimelta. SAS on jo aiemmin irtisanonut kahden lentokoneen leasingsopimukset. Asiasta ovat raportoineet useat medialähteet. SAS aikoo leikata laivastostaan jopa 10 prosenttia osana SAS Forward -säästöohjelmaa. Yhtiön laivastossa on noin 110 lentokonetta. SAS:n lakiosasto jätti 3. syyskuuta hakemuksen yhdysvaltalaistuomioistuimelle irtisanoakseen viiden kapearunkokoneen sekä viiden laajarunkokoneen leasingsopimukset. Koneet on vuokrattu seitsemältä eri leasingyhtiöltä. Jo aiemmin SAS on irtisanonut kahden kapearunkokoneen sopimukset. SAS luopuu kolmesta A320neo-, yhdestä A321- ja yhdestä Boeing 737-700 -koneesta sekä kolmesta A330-300- ja kahdesta A350-900 -koneesta. Aiemmin SAS irtisanoi kahden A321 -koneen leasingsopimukset. SAS vähentää laivastonsa kokoa vastaamaan markkinakysyntää. SAS:n kaukoliikennelaivasto on koostunut kahdeksasa A330-300 -koneesta ja kuudesta A350-900 -koneesta. Jälkimmäisiä on SAS:n tilauskirjassa kaksi kappaletta ja toimitusaikataulu on ollut vuodelle 2024. SAS Forward on kustannussäästöohjelma, jonka aikana haetaan noin 730 miljoonan euron vuosittaisia kustannussäästöjä, laivaston ja verkoston uudistamista sekä digitaalista siirtymää. Tavoitteena on myös nostaa SAS markkinajohtajaksi vastuullisen ilmailun osalta. Finnair oli kertonut vain vähän aiemmin eli 29. elokuuta luopuvansa Tukholman kaukolentoreiteistä, joiden kohteet olivat Yhdysvalloissa ja Thaimaassa. Lue myös:
|
|||