SAS otti käyttöön uusia lipputyyppejä - Go Smart ja Plus Pro mahdollistavat jopa 50% SAF-polttoaineostot

SAS_A320_1SAS on ottanut lentolippuvalikoimaansa kaksi uutta lipputyyppiä, joilla lentävä asiakas osallistuu SAS:n uusiutuvan lentopolttoaineen (SAF, Sustainable Aviation Fuel) ostoihin kotimaan, Skandinavian ja Euroopan-lennoilla. SAS ei tee voittoa uusien lipputyyppien lisähinnalla vaan kattaa kalliimman uusiutuvan lentopolttoaineen hankintakuluja.

SAS:n matkustajat voivat 3. huhtikuuta lähtien ostaa uusia Go Smart ja Plus Pro -lipputyyppejä, jotka sisältävät jopa noin 50 prosenttia uusiutuvaa lentopolttoainetta vähentäen SAS:n lentojen päästöjä.

Uusien lipputyyppien osuudet uusiutuvan lentopolttoaineen osalta lasketaan keskimääräisestä lentomatkasta, jotka vastaavat noin tunnin lentoa Ruotsissa, Norjassa tai Skandinaviassa, 35 minuuttia Tanskan kotimaan liikenteessä tai 1,5 tuntia Euroopan-lennoilla.

Matkustajien lippuostoksissa ostama uusiutuvan lentopolttoaineen määrä käytetään SAS:n lennoilla korvaamaan vastaava määrä fossiilista lentopolttoainetta. SAS takaa, että matkustajan ostama uusiutuva lentopolttoaine käytetään 12 kuukauden sisällä ostosta SAS:n lennoilla. SAS ei tee uusien lipputyyppien SAF-polttoaineosuuksilla voittoa vaan kattaa kalliimmaan uusiutuvan lentopolttoaineen hankintakuluja.

SAS tavoittelee yhdessä asiakkaidensa kanssa hiilineutraaliutta kotimaanlennoillaan vuoteen 2030 mennessä. Nykymääräysten mukaan suurin sallittu SAF-lentopolttoaineen sekoitussuhde on 50 prosenttia. SAS on tarjonnut SAF-polttoainetta lisähinnalla kaikilla lennoillaan vuodesta 2019 lähtien.

Uusiuvan lentopolttoaineen käyttö vähentää päästöjä noin 80 prosentilla verrattuna fossiiliseen lentopolttoaineeseen koko sen elinkaaren ajalta. Poltettaessa lentokoneen moottoreissa SAF-polttoaineen CO2-päästöt ovat samalla tasolla kuin fossiilisella lentopolttoaineella. Uusiutuvasta lentopolttoaineesta vapautuu saatujen tuloksien mukaan kuitenkin vähemmän hiukkasia kuin perinteisestä kerosiinista kaikissa moottorin toimintaolosuhteissa. Tämä viittaa mahdollisuuteen parantaa ilmanlaatua lentoasemien ympäristössä ja pienentää ilmastovaikutuksia.

Lisäksi uusiutuvalla lentopolttoaineella on matalampi tiheys, mutta korkeampi energiapitoisuus yhtä polttoainekilogrammaa kohti verrattuna fossiiliseen kerosiiniin. Tämä parantaa lentokoneen polttoainetehokkuutta, sillä polttoainetta kuluu vähemmän ja polttoainemassa on pienempi.