SAS avaa uuden reitin Kööpenhaminasta Tokion keskustan lentokentälle Hanedaan. Lentokenttä jakoi ilmatilamuutoksen seurauksena merkittävän määrän uusia lähtöaikoja, jonka seurauksena moni operaattori siirsi lentojaan Tokion Naritasta Hanedaan. Reittiavauksen myötä myös SAS vetäytyy Naritan reiteiltä. SAS avaa suoran reitin Kööpenhaminan Kastrupista Tokion Hanedaan (Tokyo International Airport Haneda). Uusi reitti mahdollistaa jatkolennot Star Alliance -kumppanin All Nippon Airwaysin (ANA) verkostossa 30 kohteeseen Japanissa. ANA avaa myös reitin Hanedasta Tukholman Arlandaan tuoden vaihtoehtoja yhteyksiin Pohjoismaista Japaniin. SAS lentää uutta reittiään Airbus A350-900 XWB -koneillaan kesäaikataulukauden alusta 29. maaliskuuta 2020 lähtien. Yhtiö vastaanotti ensimmäisen A350-koneensa marraskuussa 2019. Kaikkiaan SAS on tilannut kahdeksan uutta A350-900 XWB -laajarunkokonetta, joilla se korvaa vanhaa nelimoottorista A340-laivastoaan. Uusien koneiden rinnalla SAS lentää myös Airbus A330-300 -koneilla. Skandinavian ja Pohjoismaiden markkinoilla on kova kysyntä Japaniin. Myös Finnair avaa keväällä 2020 reitin Hanedaan, mutta säilyttää myös reittiyhteyden nykyiseen kohteeseen Tokion Naritaan. Finnairin Oneworld-kumppani Japan Airlines puolestaan siirtää Helsinki-lentonsa SAS:n tavoin Naritasta Hanedaan. "SAS odottaa mahdollisuutta palvella matkustajiaan Hanedaan olympilaisten sekä paralympialaisten aikaan kesäkaudella 2020. Reittiavauksella SAS tukee myös Tanskan, Norjan ja Ruotsin urheilijoiden matkaa olympialaisiin", sanoi SAS:n toimitusjohtaja Rickad Gustafson. Japanin maa-, infrastruktuuri-, kuljetus- ja matkailuministeriö MLIT:n tavoitteena on houkutella maahan vuoden 2020 aikana 40 miljoonaa matkailijaa. Yksi suurin tekijä matkailun kasvulle Japanissa vuonna 2020 ovat kesäolympialaiset. Tokion 2020 (XXXII) kesäolympialaiset ja paralympialaiset alkavat 24. heinäkuuta 2020. Lue myös:
|
|||