Euroopan lentomarkkinat ovat kovassa hintapaineessa ja vapaa-ajan matkustuksen kysyntä on kasvamassa. SAS vastaa kilpailutilanteeseen perustamalla uuden yhtiön ja lentotoimintaluvan (AOC) Irlantiin. Lisäksi SAS avaa uudet liikenteen solmukohdat Lontooseen ja Espanjaan. SAS pyrkii toimillaan turvaamaan pitkän aikavälin asemansa kilpailutilanteessa ottamalla aktiivisen roolin vapaa-ajan matkustuksen markkinoilla. Yhtiö pyrkii vähentämään kustannustason eroa uusiin kilpailijoihin nähden. SAS:n suunnitelmissa on käynnistää uudet operaatiot talvikaudella 2017/2018 tarjoten hieman lisätuotantoa nykyisen tarjonnan ohella. Aluksi uuden tuotantoalustan odotetaan vaikuttavan tulokseen vähän mutta operaatioiden kasvaessa tuottojen odotetaan nousevan vakaasti. Perustettaviin Lontoon ja Espanjan tukikohtiin sijoitetaan lentokoneita, jotka tarjovavat asiakkaille samanlaisen matkustuskokemuksen ja turvallisuustason kuin SAS:n muilla lennoilla. "Suurin osa SAS:n operaatioista lennetään jatkossakin Skandinaviasta. Uusien tukikohtien perustamisella täydemmänne tuotantoa ja kasvatamme laajempaa reittiverkostoa ja aikatauluja asiakkaillemme", sanoo SAS:n toimitusjohtaja Rickard Gustafson. Uuden AOC:n ohella SAS suunnittelee toteuttavansa muitakin rakenteellisia muutoksia operaatioihinsa. Yhtiö on jo aiemmin parantanut tehokkuuttaan wetlease-operaatioilla Flyben ja Cityjetin kanssa. Niiden kanssa tehdyt sopimukset ovat 3-6 vuoden mittaisia, joka mahdollistaa kapasiteetin tarkistamisen eikä altista yhtiötä vain yhden toimijan varaan. Mikään muu lentoyhtiö ei ole rakentanyt vastaavaa wetlease-operaatiota Euroopassa",sanoo SAS:n ulkoisista operaattoreista vastaava Mikael Wångdahl, joka tunnetaan myös Blue1:n entisenä johtajana. SAS:n strategiana on uudesta avauksesta huolimatta edelleen keskittyä asiakkaisiin, jotka matkustavat Skandinaviassa tai Skandinaviaan ja takaisin.
|
|||