Singapore Airlines aloitti biopolttoainelennot A350-900 -koneella

SIA_A350-900_Singapore_Airline_biofuel_flight_preparation(päivittynyt 11.5) Singapore Airlines aloitti biopolttoainelennot Airbus A350-900 -koneella reitillä San Franciscosta  Singaporeen. Kaikkiaan 12 lentoa käsittävä biopolttoainehanke toteutetaan yhteystyössä Singaporen ilmailuhallinnon ja lennonvarmistuspalveluiden tarjoajien kanssa.

 Lentosarjalla on tarkoitus osoittaa millaisia hyötyjä biopolttoaineen käytöstä saadaan. Hankkeessa lennetään polttoainetehokkaalla A350-900 -koneella optioiduilla lento-operaatioilla, joiden myötä säästyy lisää polttoainetta ja myös päästöt vähenevät.

Kahdentoista lennon sarja lennetään seuraavan kolmen kuukauden aikana. Ensimmäinen lento SQ31 nousi ilmaan San Franciscosta 1. toukokuuta kello 11.21 ja se saapui Singaporeen 2. toukokuuta 2017 kello 19.10. Lennolla oli 206 matkustajaa.

Singapore Airlinesin A350-900 -koneeseen tankataan lennoille fossiiliseen kerosiiniin ja biokerosiinin sekoitusta. Lentoyhtiö ei aluksi kommentonut millaisia määriä HEFA (hydro-processed esters and fatty acids) -biokerosiinia hankkeen lennoilla käytetään.

Singapore Airlinesin puhemies kommentoi Lentoposti.fi:lle myöhemmin, että lentosarjan aikana biopolttoainetta syötetään koneen molemmille moottoreille. Käytettävä seos on viisiprosenttista. Yksittäisellä lennolla käytetään noin 5750 kg biopolttoainetta ja koko lentosarjan käyttöön on varattu 69 000 kg biokerosiinia.

Polttoaineena käytetään osittain synteettistä kerosiinia, jonka valmistus perustuu kasviöljystä tai eläinrasvoista peräisin olevien esterien ja rasvahappojen vetykäsittelyyn.

Polttoaineen valmistaja on AltAir Fuels ja se tankataan lennoille San Franciscossa yhteistyössä SkyNRG:n ja North American Fuel Corporationin (NAFCO), joka on China Aviation Olin ja Epic Fuelin tytäryhtiö.

Päivitys 11.5: Lisätty Singapore Airlinesin kommentit käytettävistä polttoainemääristä.