Ensimmäiset viisi Airbus A380 -jättikonetta poistuvat Singapore Airlinesin laivastosta

SIA_A380_landingSingapore Airlines (SIA) on poistanut laivastostaan ensimmäisen Airbus A380 -jättikoneen (MSN3, 9V-SKA), kertoo Flight Global. SIA otti A380-koneet käyttöön ensimmäisenä lentoyhtiönä maailmassa kymmenen vuotta sitten 2007. Laivastosta poistetaan kaikkiaan viisi jättikonetta, jotka palautuvat ne omistaville leasing-yhtiöille.

 Ensimmäinen A380-800 -kone poistettiin käytöstä kaikessa hiljaisuudessa jo 10. kesäkuuta. Se palasi tuolloin lennolta Lontoon Heathrow'lta. Ensilennon samainen koneyksilö teki Singapore Airlinesillä 25. lokakuuta 2007 ja kohteena oli Sydney.

A380_SIA_at_gate_1Singapore Airlines on luopumassa kaikkiaan viidestä ensimmäisestä A380-800 -koneestaan. MSN3:n lisäksi niitä ovat MSN5, MSN8 ja MSN10.

Viidentenä poistuva kone MSN51 on laivastossa vielä vuoteen 2020 saakka. Seuraava koneyksilö poistuisi SIA:n laivastosta tammikuussa 2018. Yhtiöllä on ollut koneista kymmenen vuoden leasingsopimukset.

 Ensimmäisenä valmistuneet koneyksilöt ovat painavampia kuin myöhemmin valmistuneet. Uusiin konetyyppeihin tehdään erilaisia painonsäästöohjelmia kehittämällä rakenteita ja ratkaisua vielä tuotannon aikana. Ensimmäisten ja viimeisimpien koneiden painoero saattaa olla useita tonneja, joka puolestaan vähentää käytössä olevaa hyötykuormaa.

 A380_SIA_ldg_1Leasing-yhtiölle palautuvat A380-koneet ovat siis vasta kymmenvuotiaita. Niillä on varmasti edessään useita käyttövuosia mutta nähtäväksi jää miten ja millä hinnalla lentoyhtiöt ovat kiinnostuneita käytetyistä ja paljon polttoainetta kuluttavista nelimoottorikoneista.

 Eurooppalaisvalmistaja ei ole aikoihin saanut jättikoneestaan uusia tilauksia mutta on väläytellyt päivitettyä A380plus -konetta uusien tilauksien saamiseksi. Paris Air Show'ssa kesäkuussa Airbus esitteli mahdollista winglet modifikaatiota A380-koneisiin.

SIA:n laivastoon jää poistuvien koneiden jälkeen vielä 14 Airbus A380-800-konetta. Niihin tulee uusi matkustamo, joka tuo koneisiin lisää matkustajaistuimia. Koneissa on ollut 12 ensimmäisen luokan istuinta, 60 liikemiesluokan, 36 premium economyn ja 333 turistiluokan istuinta. Matkustajapaikkojen kasvaessa käytössä olleiden ensimmäisen luokan sviittien määrä puolitetaan kuuteen.

Airbus A380 -laivaston kokonaismäärä kasvaa kuitenkin tulevina vuosina takaisin yhdeksääntoista, kun SIA vastaanottaa vuosina 2018 ja 2019 viisi tehdasuutta konetta.

FG: SIA quietly parks its first A380

Lue myös: