Airbus toimitti ensimmäisen erittäin pitkille lennoille suunnitellun A350-900 Ultra Long Range (ULR) -koneen (9V-SGA, MSN 220) Singapore Airlinesille. Operaattori avaa lokakuussa lähes 20-tuntisen reitin Yhdysvaltain itärannikolle New Yorkiin. Airbusin A350-900ULR kykenee lentämään pidempiä suoria lentoja, kuin mikään muu matkustajalentokone. Uusi versio mahdollistaa 9700 merimailin eli noin 18 000 kilometrin mittaiset lennot. Ilmassa voidaan olla välilaskutta yli huimat 20 tuntia. Toulousesta 22. syyskuuta ilmaan noussut ensimmäisen A350-900ULR -koneen siirto lento saapui Singaporeen reilun 16 tunnin lennon päätteeksi. Reitti kulki Toulousesta pohjoiseen aina Huippuvuorten pohjoispuolelle josta suunta kaartoi kohti etelää Venäjän, Mongolian, Kiinan, Thaimaan ja Malesian yli Singaporeen. Singapore Airlines tilasi seitsemän A350-900ULR -konetta lokakuussa 2015. ULR-versioiden matkustamossa on 67 liikemiesluokan matkustajaistuinta ja 94 premium economy -luokan matkustajaistuinta. Kaikkiaan SIA on tilannut 67 A350-900 XWB -konetta, joita sen laivastossa lentää jo 22. Uusilla koneillaan Singapore Airlines avaa maailman pisimmän reittilennon Singaporesta Yhdysvaltain itärannikolle. Suora avauslento nousee ilmaan Singaporesta 11. lokakuuta 2018 ja laskeutuu noin 18 tuntia ja 45 minuuttia myöhemmin New Yorkin Newarkin kansainväliselle lentokentälle. Kyseisen reitin pituus on noin 9000 merimailia eli 16700 km. New Yorkin reittiä operoidaan kahdella ensimmäisellä ULR-koneella. Lisäkoneiden myötä avataan reitit myös Los Angelesiin 2. marraskuuta 2018 ja myöhemmin luvassa lisälentoja San Franciscoon. Singapore Airlines lentää vuoden 2018 lopulla Singaporesta suoraan Yhdyvaltoihin jo 27 viikkovuoron verran. Kaikkiaan SIA lentää Yhdysvaltain Houstoniin, New Yorkiin, Los Angelesiin ja San Franciscoon 40 viikkovuoroa. Joulukuussa uudet ULR -koneet kasvattavat kokonaisviikkovuorot jo 53:een. A350-900ULR -koneen kantamaa on kasvatettu lisäpolttoainesäiliöillä, joiden myötä koneeseen voi tankata 24 000 litraa kerosiinia. ULR-version lentoonlähtöpaino MTOW on 280 tonnia. Koneen aerodynamiikkaa on myös paranneltu ja mukana on ulkoisesti erottuvat aiempaa suuremmat wingletit. Ne ovat vakiovaruste kaikissa uusissa A350-900 XWB -koneissa, joista ensimmmäinen toimitettiin Iberialle kesäkuussa 2018. Elokuun 2018 loppuun mennessä Airbus on saanut 890 vahvistettua tilausta A350 XWB -koneistaan 46 eri asiakkaalta ympäri maailmaa. Koneita on toimitettu jo lähes 200 ja niillä lentää 21 lentoyhtiötä Finnair mukaanlukien. Lue myös:
|
|||