Sveitsiläinen startup-yhtiö Sirius Aviation julkisti vetyä energialähteenä käyttävän 3-5 -paikkaisen alueellisille lennoille sopivan Sirius Jet eVTOL -lentokoneen (electric vertical takeoff and landing). Valmistajan tavoitteena on saada helikopterin ja lentokoneen ominaisuudet yhdistävä Sirius Jet taivaalle jo vuonna 2025. Sirius Jet on ensimmäinen vetyä energialähteenä käyttävä ns. nollapäästöinen eVTOL-lentokone. Valmistaja lupaa matkalentonopeudeksi noin 520 km/h ja lakikorkeudeksi 30 000 jalkaa eli noin 9100 metriä. Matkustamon melutason se kertoo olevan noin 60 dBa. Luvassa on kaksi versiota, joista Sirius Business Jet on kolmipaikkainen versio. Sen toimintamatkaksi lupaillaan 1850 kilometriä. Kaupallisen lentoliikenteen tarpeisiin tarjolle tulee viisipaikkainen Sirius Millenium Jet, jonka toimintamatka on sekin noin 1050 kilometriä. Molempien versioiden on määrä lentää ensilennot vuonna 2025. Tammikuussa 2024 Sirius Aviation esitteli Sveitsin Payernessa Sirius Jetin käyttämän vety-sähköisen puhallinmoottorijärjestelmän ja sen käynnistämisen. Tyyppihyväksyntää ja sarjatuotannon käynnistämistä tavoitellaan vuosille 2026-2027. Ensimmäisenä on määrä valmistaa 50 Sirius Business Jet -versiota, jotka toimitetaan asiakkaille vuonna 2028. Laajempaa alueellista lentotoimintaa Sirius Jeteillä suunnitellaan käynnistettävän Yhdysvalloissa, Euroopassa ja Lähi-idässä vuosina 2028-2030. Sirius Jetin voimanlähteinä on 28 kanavoitua halkaisijaltaan 300-millimetristä puhallinmoottoria, joista 20 sijaitsee siivissä ja kahdeksan koneen etuosan canard-siivissä. Kaikkia puhaltimia ohjaa erillinen 9,6 kg:n painoinen sähkömoottori. Yhden puhaltimen teho on 1 kN. Siivissä olevien puhaltimien virtaus voidaan kääntää lentoonlähtöä ja lasketumista varten siten, että ilma-alus voi nousta ja laskeutua helikopterin tavoin pystysuoraan. Moottorit eivät siis itsessään käänny. Sirius Jetissä on myös pelastuslaskuvarjo vaaratilanteiden varalta. Sähkömoottorit saavat virtansa vetypolttokennosta, joka sijaitsee vetysäiliön kanssa koneen takarungossa siipien tasalla. Koneessa on myös puskuriakku, jota käytetään vain noin 90 sekuntia per lento. Vetykäyttöisen ilma-aluksen etuna on mm. nopea vedyntäyttö verrattuna sähkölentokoneiden akkujen lautaukseen tarvitsemaan aikaan nähden. Sirius Jetin suunnittelusta on vastannut Antonovin johtotehtävissä toiminut tohtori Oleksandr Los. Yhtiön toimitusjohtaja on ukrainalaisen Plant 410 Civil Aviationin entinen johtaja Alexey Popov. Vuonna 2021 perustettu Sirius Aviation AG tekee hankkeessa yhteistyötä BMW Design Worksin, Sauber-konsernin ja Alfleth Engineering AG:n sekä ALD-konsernin kanssa.
|
|||