Sierra Nevada Corporation (SNC) on tehnyt ostosopimuksen kahdesta Bombardier Challenger 650 -liikesuihkukoneen hankinnasta. Ne tulevat toimimaan Suomen Rajavartiolaitoksen MVX-valvontakoneiden alustoina. Modifiointityön odotetaan alkavan Yhdysvalloissa kesän 2025 aikana. MVX-hankkeelle on haettu myös lisärahoitusta. "Monen vuoden työ johti 27. kesäkuuta 2024 solmittuun toimitussopimukseen, mikä oli merkittävä virstanpylväs. Tiedämme, että saamme aikanaan erittäin suorituskykyisen kokonaisjärjestelmän vastaamaan muuttuneen toimintaympäristön uhkiin. Lisäksi uskomme vahvasti, että koneilla kyetään vastaamaan myös tuleviin uhkiin, joita ei ole vielä edes tunnistettu, huomattavasti paremmin kuin nykykalustolla", kertoi Rajavartiolaitoksen MVX-hankepäällikkö Kenneth Rosenqvist Lentoposti.fi:lle. MVX-hankkeen kiireet ja työt eivät siis päättyneet tilaussopimuksen solmimiseen. Edessä on edelleen merkittävästi työtä Suomen tulevan suorituskyvyn rakentamiseksi ja käyttöönottamiseksi. Hanke on edennyt jälkeen, sillä SNC on tehnyt Bombardierin kanssa ostosopimuksen kahdesta koneyksilöstä. Liikesuihkukoneiden varustuksena tulee tehtaalta HUD- (Head Up Display) ja EVS- (Enhanced Vision System) järjestelmät sekä matkustamon konfiguraatio ja maalaus. Varsinaisia koneiden runkonumeroita ei ole vielä lyöty lukkoon vaan ne voivat vaihtua vielä ennen toimitusta lisävarusteoptiot huomioiden. Ensimmäisen MVX-alustaksi tulevan koneyksilön (OH-MVX) odotetaan valmistuvan Bombardierin tuotantolinjalta kesäkuussa 2025 ja toisen koneen (OH-MVY) heinäkuussa 2026. Tuotantolinjalta koneet siirretään Marylandiin SNC:n Hagestownin toimitiloihin valvontajärjestelmien integrointiin. SNC:n valvontakonekonsepti tunnetaan nimellä Rapcon-X. Tässä konseptissa on mukana useita eurooppalaisia sensorivalmistajia. Aiemmin Rapcon-X -koneita on toteutettu ainakin Bombardier Global 6500 -liikesuihkukoneen alustalle. MVX-valvontakoneeksi modifioitua Bombardier Challenger 650 -liikesuihkukonetta operoidaan 4-5 hengen miehistöllä ja tarvittaessa se voi kuljettaa 5-10 matkustajaa. Matkustamo on muunneltavissa erilaisiin konfiguraatioihin, jollaisia ovat valvonta-, kuljetus-, sairaankuljetuskyky sekä niiden yhdistelmät. Peruskoneeseen nähden koneen rungon muotoja muokkaavat suurimmin merivalvonta- ja sivukulmatutkat sekä kaksi suurennettua ikkunaa, jotka on tehty tähystyksen ja valokuvauksen tarpeisiin. MVX-valvontakoneessa on myös erilaisten poijujen sekä pelastuslauttojen pudotuskyky. Koneen varusteina on EO/IR-sensoreita kohteiden tunnistamiseen ja seurantaan, merivalvontatutka alusten havaitsemiseen merellä ja kohteiden kuvantamiseen maalla. MVX-valvontakone kykenee myös radiotekniseen valvontaan, radiolähettimien ja tutkalähetteiden havaitsemiseen ja paikantamiseen. Lisäksi koneessa on sivukulmatutka päästöjen ja kohteiden havaitsemiseksi merellä. Päästömittauksiin ja muihin tukitehtäviin on käytössä multipektrisensori. Hätälähettimien paikantamiseksi koneessa on radiosuuntimo. Käytössä on myös meriliikenteen AIS-tunnistusjärjestelmä. Tehtäväjärjestelmä integroi kaiken sensoridatan yhteen käyttöliittymään. Koneessa on myös erilaisia reaaliaikaisia tiedonsiirtoyhteyksiä kuten SATCOM ja datalinkkiyhteydet. MVX-valvontakone ja sen rajapintaratkaisut ovat yhteensopivia Rajavartiolaitoksen sekä Puolustusvoimien johtamis- ja tilannekuvajärjestelmien kanssa. Modifioidun koneen toiminta-aika on yli kahdeksan tuntia ja toimintamatka yli 5500 kilometriä. Lakikorkeus on lentopinta 410 eli 12,5 kilometriä ja maksiminopeus 450 solmua eli noin 830 km/h. MVX-valvontakoneiden koelennot lennetään Yhdysvalloissa ja Suomeen molemmat koneet on määrä toimittaa EASA-tyyppihyväksyttyinä. Koelento-ohjelmaa ei ole vielä määritelty ja sen laajuus riippuu lopulta myös viranomaisvaatimuksista. Nykyisen karkean arvion mukaan ensimmäisellä MVX-koneyksilöllä lennettäisiin noin 40-80 tuntia erilaisia koelentoja ja testauksia. Todennäköisesti ensimmäiset Rajavartiolaitoksen ohjaajat ja mekaanikot saavat uuden MVX-valvontakoneen tyyppikelpuutukset kesään 2025 mennessä. Ensivaiheessa tavoitteena on kouluttaa etupainotteisesti pieni ydinryhmä, joka osallistuu valvontakoneiden tuotannon valvontaan, vastaanottoihin sekä käyttöönottoon. Lopullisia suunnitelmia ei kuitenkaan ole vielä lyöty lukkoon. Valtaosa uuden valvontakoneen tyyppikoulutuksista toteutetaan kuitenkin vuosien 2026-2027 aikana. Uuden lentokonetyypin käyttöönotto vaatii enemmän henkilöstöresursseja ja sen seurauksena Rajavartiolaitoksella on ollut vuoden 2024 aikana käynnissä useita rekrytointeja. Ns. ylimenokaudella Vartiolentolaivue asettaa henkilöstöresurssejaan Rajavartiolaitoksen Esikunnan linjausten mukaisesti myös uuden kaluston rakennusvalvontaan, vastaanottoon ja käyttöönottoon. "Vartiolentolaivue suunnittelee henkilöstöresurssien mukaanlukien ohjaajien käytön siten, että riittävä operatiivinen kyky Dornier-kalustolla kyetään ylläpitämään siihen asti, kunnes uudella kalustolla saavutetaan täysi operatiivinen kyky", kertoi everstiluutnantti Rosenqvist. "Olemme kiireisiä hankkeessa edelleen, kenties jopa kiireisempiä kuin aiempina vuosina. Kaikki hankkeeseen osallistuvat tekevät innokkaasti töitä uuden suorituskyvyn eteen. Ei tällaisia hankkeita satu jokaisen kohdalle virkauran aikana, joten on kunnia-asia saada ottaa osaa MVX-hankkeeseen", päätti everstiluutnantti Rosenqvist. Ensimmäisen koneen odotetaan saapuvan Suomeen vuoden 2026 loppuun mennessä ja toisen koneen vuotta myöhemmin. Täysi operatiivinen kyky saavutetaan vuonna 2028, ja Dornier 228 -kalustolla varaudutaan operoimaan siihen asti. Uudet koneet sijoitetaan nykyisten tapaan Vartiolentolaivueen Turun tukikohtaan. MVX-valvontalentokoneiden tärkeimmät tehtävät ovat rajavalvonta merellä ja maalla, etsintä ja pelastus sekä ympäristövahinkojen torjunta.
MVX-hanke kattaa kaksi ilma-alusta järjestelmineen sekä tarvittavan henkilöstön koulutuksen, käyttöönoton teknisen tuen sekä varaosia. Eduskunta hyväksyi vuoden 2023 talousarviossa hankkeelle 163 miljoonan euron rahoituksen. Lokakuussa 2024 hallitus antoi eduskunnalle vuoden 2024 kolmannen lisätalousarvioesityksen, jossa MVX-hankkeelle haetaan 10,2 miljoonan euron lisämäärärahaa valvontalentokoneiden järjestelmähankintaan. Tämän lisäksi miljoona euroa siirrettäisiin toiselta momentilta valvontalentokoneehankkeeseen uusien MVX-valvontakoneiden potilassiirtokapasiteetin hankkimiseksi. Rajavartiolaitos ei vielä tässä vaiheessa avaa tarkemmin koskeeko lisämääräraha kokonaan uuden valvontakyvyn hankintaa koneeseen vai mahdollisesti nousevien kustannusvaikutusten kattamista. MH Lue myös: Rajavartiolaitoksella käynnistyy lähitulevaisuudessa myös HekoX-hanke, joka tulee olemaan Rajavartiolaitoksen historian suurin ilma-alushanke (Lue uutisemme aiheesta: Rajavartiolaitos käynnistää HekoX-hankkeen – tavoitteena yhtenäinen helikopterilaivasto). Lue myös aiemmat MVX-aiheiset uutisemme vuodesta 2016 lähtien, jolloin kerroimme tulevasta valvontalentokonehankkeesta ensimmäisen kerran: Raja päivitti Dornierit – MVX loppusuoralle kaksi pääsopimuskumppania ja kolme alustavaihtoehtoa
|
|||