Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA määrää lisätarkastuksia Southwest Airlinesin 737-700 -matkustajakoneen moottorivaurion seurauksena. Myös onnettomuutta tutkiva NTSB on huolissaan tapauksesta ja on valmis nopeisiinkin suosituksiin turvallisuuden parantamiseksi. Laajasti käytetty CFM56-moottori on yksi luotettavimmista lentokoneen moottoreista. Yhdysvaltain NTSB (National Transportation Safety Board) kertoi tapauksen alkaneen 32500 jalan lentokorkeudessa noin 20 minuuttia lentoonlähdön jälkeen. Ohjaajat havaitsivat vasemman moottorin parametrien menneen nollaan ja samalla vibra eli värinäarvot nousivat merkittävästi. Niiden seurauksena ohjaamoon tuli useita ääni- ja valovaroituksia mukaanlukien varoitus matkustamon nouseesta ilmanpaineesta. Kone kallistui tapahtumien seurauksena nopeasti vasemmalle 41,3 asteen kallistuksella. Muutaman sekunnin aikainen kallistus ei ollut tarkoituksenmukainen. Ohjaajat suoristivat siivet käsiohjauksella. Ohjaajat toiminvat koulutuksensa mukaisesti laittaen happinaamarit kasvoilleen ja aloittivat painekadon mukaiset toimenpiteet sekä julistivat hätätilan. Kone vapisi koko loppulennon ajan. Lähestyminen yhdellä moottorilla ja kovasti tärisevä kone huolestuttivat ohjaajat koneen hallittavuudesta pienemmillä nopeuksilla. Sen seurauksena päädyttiin vajaalaippalaskuun normaalia pidemmän loppuosan kautta. Lähestymisnopeus oli sen myötä merkittävästi suurempi ja kone kosketti kiitotietä kovalla 165 solmun nopeudella. Normaali lähestymisnopeus olisi ollut noin 135 solmun luokkaa ja kosketusnopeus sitäkin pienempi. Lentäjät laskeutuivat Philadelphiaan noin 22 minuutin kuluttua tapahtumaketjun alkamisesta. Painekato ja moottorihäiriö ovat iso osa lentäjien koulutuksessa ja vuosittaisissa simulaattoritarkastuksissa. NTSB kertoo koneesta pudonneita osia löydetyn tutkahavaintojen ja tuulitietojen yhdistämisen myötä. Maasta on tähän mennessä löydetty moottorin suojuksen osia. Mitään moottorin sisäisiä osia ei ole vielä löydetty ja osa niistä jää mahdollisesti kateisiin. Tutkijoiden mukaan moottori olisi vaurioitunut metallin väsymisen seurauksena. Yksi CFM56-7B -moottorin 24:stä puhaltimen siivestä oli murtunut. Siipi numero 13 oli murtunut juuresta sekä noin puolivälistä. Väsymismurtuma oli siiven sisäpuolella eikä siten havaittavissa ulkopuolta. Vielä ei ole varmaa onko kyseinen tuhoutunut moottori samaa sarjaa, jota FAA:n aiemmin julkaisema lentokelpoisuusmääräys koskee. Se oli annettu myös Southwestin lentokoneelle vuonna 2016 tapahtuneen CFM56-moottorivaurion seurauksena. Tuolloin osat lensivät eteenpäin ja moottorin rakenteet suojasivat runkoa suunnitellusti. FAA julkaisee tapauksen seurauksena uuden lentokelpoisuusmääräyksen koskien tiettyjä CFM56-7B -moottoreita. Se vaatii puhaltimen siipien ultraäänitarkastuksia tiettyjen lentoonlähtö- ja laskeutusmismäärien mukaisesti. Vaurioituneet siivet tulee vaihtaa. Southwest on jo nyt aloittanut ultraäänitarkastukset koko laivastonsa moottoreiden osalta. Tutkijaryhmä selvittää parhaillaan myös lentokoneelle tapahtuneita vaurioitua. Ainakin siiven johtoreuna oli vaurioitunut, kun moottorin osat olivat irronneet. Turmassa menehtynyt naismatkustaja istui rivillä 14. NTSB on paikkatutkinnassa purkanut rivin kohdalta rungon rakenteita vaurioiden tarkistukseksi myös sisäpuolelta. Itse ikkunan akryylimateriaalia ei ole tutkinnassa löydetty koneen sisäpuolelta. Varsinainen paikkatutkinta päättynee torstain 19. huhtikuuta aikana. Nyt dokumentoidaan kaikki tieto, joka mahdollisesti voi kadota ajan saatossa. Tutkinta jatkuu parhaillaan ja mm. lentäjät ja matkustamohenkilökunta on jo haastateltu. Seuraavaksi puretaan ohjaamoäänitallennin. Se tehdään lähipäivien aikana yhteistyössä tutkijoiden, FAA:n ja lentoyhtiön sekä lentäjien edustajen kanssa. Prosessi vie useita päiviä. Southwestin lennolla WN1380 oli 144 matkustajaa ja viisi miehistön jäsentä. Matkustajilta on saatu tapauksen tutkintaan merkittävä määrä valokuvia ja videoita. NTSB odottaa saavansa edelleen lisämateriaalia, jonka avulla voidaan selvittää koneen tapahtumia painekadon aikana. NTSB on huolissaan tapauksesta ja sen johtaja Robert Sumwalt totesi lausunnossaan, ettei moottoreiden tulisi hajota näin. NTSB painottaa, etät sillä on mahdollisuus julkaista nopeitakin turvallisuusmääräyksiä. CFM Internationalin CFM56-7B -moottorilla on hyvät turvallisuustilastot. Se yksi luotettavimmista lentokonemoottoreista ja sillä on lennetty jo yli 350 miljoonaa lentotuntia. Kaikkiaan kyseisen kaltaisia moottoreita lentää ympäri maailmaa yli 6700 lentokoneen siivissä. CFM56-moottorin eri versioita lentää niin Airbusin kuin Boeingin koneissa myös Suomessa. CFMI on General Electricin ja ranskalaisen Safranin yhteisomistuksessa oleva moottorivalmistaja. Kyseinen moottorityyppi on lentänyt ensimmäisen kerran vuonna 1997. Lue myös:
|
|||