Stefan Lindfors toi siivet ja Suomen luonnon Helsinki-Vantaan lentoasemalle

E2B_Lindfors_ja_installaatiotSaapuvat matkustajat saavat ensikosketuksen Suomeen odottaessaan matkalaukkuja. Nyt taiteella joukosta erottuva Helsinki-Vantaa on uudistanut matkatavara-aulan Exit 2B yhdessä kansainvälisesti menestyneen sisustusarkkitehti Stefan Lindforsin kanssa. Uusi ilme huokuu raikkautta ja erottuu edukseen.

"Monet lentoasemat ovat tyyliltään hyvin identtisiä, olit sitten Pohjoismaissa, Keski-Euroopassa tai jenkeissä. Haluan työssäni tehdä jotain sellaista, mikä todella erottuu muista. Haluan, että aulaan saapuessaan matkustaja voi kokea jotakin ainutlaatuista ja tuntea saapuneensa juuri Suomeen", kansainvälisesti menestynyt sisustusarkkitehti ja kuvanveistäjä Stefan Lindfors kertoo.

E2B_Lindfors_ja_Haapasaari"Helsinki-Vantaan lentoasemalla on paljon vanhaa infraa. Nyt ensikosketuksen monelle Suomeen saapuvalle aasialaiselle antava aula 2B on remontoitu uuteen uskoon", iloitsi Helsinki-Vantaan lentoasemajohtaja Ville Haapasaari.

"Mielenpainuva tuloaula jättää matkustajaan positiivisen muistijäljen, jonka ansiosta hän saattaa päättää matkustaa Helsinki-Vantaan kautta myös seuraavalla kerralla", jatkaa Haapasaari.

Finavia panostaa voimakkaasti Helsinki-Vantaan kehittämiseen ja matkustajakokemuksen parantamiseen. Suomen luontoa korostava matkatavara-aulan modernisointi on onnistuttu luomaan vanhan tilan perinteiset puitteet säilyttäen. Uusi ilme viehättää todennäköisesti Finnairin ja Japan Airlinesin Suomeen kuljettamia aasialaismatkustajia.

E2B_Lindfors_ja_siivet"Kyseessä on moniaiheinen tila ja lähtökohtana pohdittiin miten siellä voitaisiin henkiä Suomen luontoa. Suurin haaste oli sen mataluus, jota piti sen takia korostaa pehmeästi", kertoo Lindfors.

Aulan katto on vuorattu siipiä kuvaavalla Lindforsin Finavialle suunnittelemalla Finaviator-kankaalla. Sen neljä erilaista kuvaa esittävät Leonardo Da Vincin suunnitelman, linnun, hyönteisen sekä modernin matkustajakoneen siipiä.

Tilan seiniä elävöittää Lindforsin käsin piirtämä hennosti kuultava piirikorttikuosi, joka on huomionosoitus suomalaiselle IT-osaamiselle. Seinät toimivat samalla myös taustana sille projisoitavilla videoille Suomen luonnosta.

Erilaiset vaihtuvat Suomen luontoa kuvastavat videot ilmestyvät seinille hetkittäin. Koko videoteoksen kesto on noin 25 minuuttia, jolloin samaa videota ei pitäisi tulla kahta kertaa matkustajan odottaessa laukkuaan.

E2B_majavan_laukkuPerinteisen tylsät matkatavarahihnat ovat saaneet piristysruiskeen lasivitriineissä esiteltävistä suomalaiskasveista ja täytetyistä metsän eläimistä, jotka on hankittu EU:n luvalla.

"Idea on tuttu mm. Japanista, jossa ravintolat esittelevät muovista valmistettuja malleja annoksistaan ovensuun lasivitriineissä", taustoittaa Lindfors muovikasvien taustaa.

"Laukkuhihnat näkyvät kaikille. Kasvit ja eläimet elävöittävät installaation. Videoseinältä voi havaita myös Karhun. Nyt matkatavaroita odotellessa on muutakin katseltavaa kuin hihna, monitorit ja Exit-kyltit",  kiteyttää Lindfors.

Tilasuunnitteluun omat haasteensa toivat myös pakolliset valvontakamerat, ilmastoinnin kanavat, sprinklerit sekä mainokset. Nämä kaikki haasteet onnistuttiin kuitenkin ratkomaan.

Lindfors_Concorde_T1Finavia ja Stefan Lindfors ovat tehneet yhteistyötä jo vuosien ajan. Lindforsin vuonna 1993 julkaistu sudenkorentoa muistuttava Concorde-teos on edelleen esillä Helsinki ArtPortinakin tunnetun lentoaseman terminaalissa T1 (kuva vasemmalla)

Helsinki-Vantaan taidelentoasemalta löytyy mm. kaikille avoin maksuton taidegalleria sekä vaihtuvia valokuvanäyttelyitä.

Syksyllä 2013 Lindfors suunnitteli Vaasan lentoasemalle yli 20 metriä korkean Aviator Solaris -teoksen.E2B_hihnat

 

 

 E2B_Lindfors_hihnalla

 

 

 

Tuloaula_2B_1

Tuloaula_2B_3