Rajavartiolaitoksen esitutkintapöytäkirjojen mukaan elokuussa Suomen Ilmatilaa loukanneen valtion ilma-alus Antonov An-72:n operaattoriksi oli lentosuunnitelmassa merkitty lentoyhtiö Aeroflot, kertoo STT. Samaten se käytti radiokutsua "Aeroflot". Ilmavoimien F/A-18 Hornet tunnisti koneen ja poikkeuksellisesti myös kuva julkaistiin. Ilmatilaloukkaus tapahtui Suomenlahden yllä torstaina 28. elokuuta 2014 noin klo 12.08. Ilmavoimien mukaan valtion ilma-alus lensi ilmatilassamme kello 12.08 - 12.12. Tuolloin kyseessä oli jo kolmas tapaus viikon sisällä. Ilmavoimat julkistikin poikkeuksellisesti kuvan QRA-päivystyshävittäjän (Quick Reaction Alert) ikuistamasta Antonov An-72 -kuljetuskoneesta. (rekisteri RF-72010, otsikkokuvassa). Kone oli Turun Sanomien julkaiseman STT:n jutun mukaan merkitty lentosuunnitelmaan valtion ilma-alukseksi, mutta sen operaattoriksi oli kerrottu Aeroflot. Antonovia käyttänee kuitenkin nykyisin Venäjän rajavartiolaitos. Toisaalta tässä ei ole mitään uutta. Neuvostoaikoina esimerkiksi monet Iljushin Il-76 -kuljetuskoneet lensivät Aeroflotin väreissä. Antonovin edeltä käsin jätettyyn lentosuunnitelmaan merkitty reitti kulki kansainvälisessä ilmatilassa Suomenlahden päällä, mutta se vei myös Suomen alueelle. Lennonjohto ei antanut radiolla tähän lupaa, koska kyseessä oli valtion ilma-alus. Tähän olisi vaadittu erillinen lupa. Koneen lentäjä vastasi STT:n mukaan että lentosuunnitelman seuraava reittipiste vie hänet Suomen alueen kautta ja jatkoi plaaninsa mukaan. Hornet kävi saattamassa Antonovin kansainväliseen ilmatilaan. Antonov An-72 on kahdella siiven yläpuolisella suihkumoottorilla varustettu neuvostovalmisteinen matkustaja- ja kuljetuskone. Ensilentonsa se teki 1977. An-72 on STOL-kone (Short Take-Off and Landing) eli se on tarkoitettu toimimaan lyhyiltä kiitoteiltä. Koneen uusinta versiota An-74:ää on valmistettu Ukrainassa, missä Antonovin tehtaat nykyisin sijaitsevat. STT:n uutinen Turun Sanomissa Lue myös:
|
|||