(päivittynyt 19.30) Venäläisen valtionilma-aluksen epäillään torstaina loukanneen lyhyesti Suomen ilmatilaa Porvoon edustalla. Kyseessä oli Puolustusministeriön mukaan Antonov An-72 -kuljetuskone (RF-72010), joka oli lentosuunnitelman mukaisella lennolla. Ilmavoimat julkaisi oheisen kuvan koneesta. Puolustusministeriön mukaan epäilty ilmatilaloukkaus tapahtui Suomenlahden yllä torstaina 28. elokuuta noin klo 12.08. Kyseessä on jo kolmas tapaus viikon sisällä. Edelliset sattuivat lauantaina ja maanantaina. Ilta-Sanomien mukaan puolustusministeri Carl Haglund kertoi Ilmavoimien F/A-18 Hornet -hävittäjän käyneen tunnistamassa koneen. Poikkeuksellisesti Ilmavoimat julkaisi kuvan QRA-päivystyskoneen (Quick Reaction Alert) ohjaajan tunnistamasta Antonovista (otsikkokuva). Vastaavia otoksia on nähty julkisuudessa todella harvoin, vaikka hävittäjäohjaajat aina kuvaavat tunnistamansa koneet. Ilmavoimien mukaan An-72 lensi ilmatilassamme kello 12.08 - 12.12. Useissa kommenteissa on jo ehditty arvella, että kolme peräkkäistä Suomen ilmatilaan lentämistä olisi ollut jopa tahallista toimintaa. Toisaalta Etelä-Suomessa ja Suomenlahden yllä on viimeisen viikon aikana liikkunut useita ukkossoluja, joista osa on ollut varsin rajuja. Kaikkien maiden lentäjät pyrkivät kiertämään tällaiset korkealle nousevat, voimakkaita virtauksia ja salamointia sisältävät pilvimassat suosiolla. Juuri niiden havaitsemista varten koneissa on säätutka. Lauantain tapauksessa Suomen aluelennonjohto oli yhteydessä ilmatilassamme käyneeseen ja ukkossolua kiertäneeseen Antonov An-26 -koneeseen. Lennonjohto kielsi ilma-alusta lentämästä ilmatilaamme. Tästä huolimatta Antonov väisti Rajavartioston mukaan ukkosrintamaa, vaikka reitti toi sen neljäksi minuutiksi Suomen ilmatilaan. Torstaina puolenpäivän aikaan Suomenlahden yllä oli ilmatilaloukkauksen sattuessa Ilmatieteen laitoksen säätutkan mukaan ukkossoluja. Ne eivät olleet kovin massivisia mutta salamointia kuitenkin esiintyi. Siten on myös mahdollista, että tässäkin tapauksessa lentäjä olisi kenties päättänyt väistää rintamaa välittämättä siitä, että reitti käväisisi hetken vieraan valtion ilmatilassa? Toisaalta YLE Uutisten siteeraama suomalainen "korkea sotilaslähde" arvioi, että ilmatilaloukkauksissa kyseessä saattaisi olla protesti useiden NATO-maiden Suomessa alkavalle Northern Coasts 2014 -harjoitukselle. Venäläiskoneiden lyhyet poikkeamat Suomen ilmatilaan olisi tehty taitavasti niin, että päivystyshävittäjät eivät ehdi paikalle. YLE:n sotilaslähteen mukaan torstainen onnistunut tunnistus kertoisi Suomen ilmatilan valvonnan valmiusasteen nostosta. Lähteen mukaan Hornet olisi lähtenyt lennolle jo kun venäläiskone nousi Kaliningradista. YLE Uutisten juttu: Sotilaslähde epäilee: Ilmatilaloukkaukset voivat olla protesti Suomen NATO-harjoitukselle. An-72 on STOL-kuljetuskone PlaneLogger.com -sivuston mukaan Antonov An-72 RF-72010 olisi aloittanut lentämisen Venäjän ilmavoimissa vuonna 1997 rekisteritunnuksella RA-72909. Vuonna 2008 se olisi siirtynyt Venäjän sisäisen turvallisuuspalvelu FSB:n käyttöön rekisterillä RA-72010. Vuonna 2011 koneyksilö siirtyi PlaneLoggerin tietojen mukaan FSB:n alaisen Venäjän rajavartiolaitoksen käyttöön nykyisellä rekisteritunnuksella RF-72010. Antonov An-72 on kahdella siiven yläpuolisella suihkumoottorilla varustettu neuvostovalmisteinen matkustaja- ja kuljetuskone. Ensilentonsa se teki 1977. An-72 on STOL-kone (Short Take-Off and Landing) eli se on tarkoitettu toimimaan lyhyiltä kiitoteiltä. Koneen uusinta versiota An-74:ää on valmistettu Ukrainassa, missä Antonovin tehtaat nykyisin sijaitsevat. Lue jutut aiemmista kahdesta ilmatilaloukkauksesta:
|
|||