Suomen Ilmailuliiton vuoden 2017 päälentonäytös päättyi näyttävästi suihkukoneiden jylinään 11 kesäkuuta. Kaksipäiväinen näytös sai arvoisensa päätöksen kolmen ensilinjan hävittäjän esiintymisillä. Finlandian soidessa taivaalla nähtiin vielä Midnight Hawks. Toinen näytöspäivä vietiin läpi pilvisessä mutta mukavassa kelissä. Sunnuntai valkeni Seinäjoella harmaana ja sateisena. Heikolta vaikuttanut sää sai varmasti monen muuttamaan suunnitelmaan ja jättämään lentonäytöksen väliin. Sateet kuitenkin väistyivät näytöspäivän alkaessa ja pilvikorkeuskin nousi riittävästi. Toisen näytöspäivän ohjelma poikkesi hieman ensimmäisestä. Vaikka Eurofighterit olivat jo poistuneet oli päivälle tarjolla mukavasti lento-ohjelmaa. Avaushyppy saatiin hoidettua ja lennokkien aloittaessa ohjelmansa pilvikorkeus nousi pikkuhiljaa ylemmäs. Rajavartiolaitos esitteli varsinkin meripelastustehtävissä tarvittavaa vinssauskykyään Agusta Bell AB412 -kopterilla. Vauhdikkuutta pyöriväsiipisten osalta tarjoili Maavoimien NH Industries NH90-kopterin esityslento. Päivän mittaan taivaalla nähtiin myös Extra 300 ja Cristen Eagle -taitolentokoneet. Myöhemmin Extra 300 vielä kisasi vauhdikkaasti Audi R8 -urheiluauton kanssa kiitotiellä. Historiallisesta osuudesta vastasivat erityisesti Phil Lawton ja Clive Davidson. VL Viiman esityksen loppupuolella Davidson nousi ilmaan Jakovlev Jak-11 -koneella. Eri nopeusluokistaan huolimatta ne lensivät yhdessä näytöslinjalla. Molemmat koneet omistava brittilänen Lawton on kertonut rakentavansa Suomeen lentävän museokonelaivueen. Sunnuntai päättyi varsinaiseen superiltapäivään, kun Boeing aikaisti F/A-18E/F Super Hornetien lähtöä Pirkkalaan. US Navyn hävittäjät nousivat Boeingin lentäjien komentamana näyttävästi ja äänekkäästi ilmaan kiitotieltä 32. Seinäjoen yllä nähtiin huomattavasti tiukempaa kaartoa yhteislennossa, kuin perjantaina Ilmailumuseon näytöksessä Helsingin edustalla. Varsinaisesta esityslennosta ei nytkään ollut kyse mutta hieman geetä vedettiin kaarroissa toisin kuin perjantaina. Näytöslinjan vapauduttua ilmaan nousi perinteisen lyhyellä lähtökiidolla vauhdikkaalla aloituskaarrolla Saabin JAS 39C Gripen. Henrik "Sunshine" Björling vastasi Super Hornetien haasteeseen ja piti yleisön näytöslinjan ääressä. Esityslennolla nähtiin lauantain tapaan myös omasuojaheitteiden käyttöä. Ei tosin niin paljon kuin Suomen Ilmavoimien Hornet-soolossa. Siihen taas on syynä se, että soihtuja ei alunperin ollut tarkoitus käyttää lainkaan. Loppunäytöksestä vastuun otti Suomen Ilmavoimat. Kapteeni Tapio Yli-Nisulan komentama F/A-18C Hornet -monitoimihävittäjä saapui Pirkkalasta Seinäjoen ylle jälleen yllätyksenä. Äänetön liuku päättyi tehonlisäyksen tuomaan jylyyn näytöslinjan puolivälin paikkeilla. Viimeisenä taivaalle nousi savujen saattelemana ja Finlandian taustoittamana Midnight Hawks. Tiiviit muodostelmat ovat aina yhtä upeaa katseltavaa. Ohjelmaan kuului myös näyttäviä kohtaamisia. Tällä kertaa Hawkien shown päättävä neloskoneen (HW-345) sooloesitys jäi kesken ja syyksi mainittiin tekninen vika ilman sen tarkempaa erittelyä. Lentoturvallisuus on ilmailussa aina ensimmäisenä ja Hawkit tuotiin laskuun normaalisti. Seinäjoen lentonäytös oli kokonaisuudessaan onnistunut tapahtuma. Suomessa on harvoin nähty kolmea peräkkäistä sateetonta tai edes lähes sateetonta lentonäytöspäivää. Lauantain yleisömäärään ei sunnuntaina päästy mutta paikalla oli kuitenkin arviolta muutama tuhat katsojaa. Lentoposti.fi ei saanut maanantain aikana Suomen Ilmailuliitolta tapahtuman katsojamäärää tai arviota tietoonsa. Todennäköisesti viikonlopun aikana paikalla kävi kuitenkin yli 10 000 katsojaa, joka oli myös tavoitteena. Vuoden 2018 osalta ei järjestetä varsinaista Ilmailuliiton päälentonäytöstä. Kesäkuussa 2018 Suomen Ilmavoimat viettää 100-vuotisjuhliaan Tikkakoskella. Tuolloisen lentonäytöksen järjestäjänä toimii Ilmailuliitto. MH
Lue myös:
|
|||