Nykyisin Aviapoliksessa Karhumäentien varressa sijaitsevan Suomen Ilmailumuseon maanvuokrasopimus on päättymässä kesällä 2022. Vuonna 2012 käynnistetty SIM2020 -uudistushanke on ratkaisevassa vaiheessa ja museo suunnittelee muuttoa Helsinki-Vantaan terminaalin T1 välittömässä läheisyydessä sijaitsevaan tilaan, joka on jo aiemmin vapautunut Finnair Cargon käytöstä.
SIM2020 (Suomen Ilmailumuseo 2020) -uudistushankkeen tavoitteena on uuden museon rakentaminen ja uuden ilmailun kansallisen kokoelmakeskuksen perustaminen. Uusi Ilmailumuseo varmistaisi yhteisten ilmailumuistojen säilyttämisen ja välittämisen tuleville sukupolville. Myös rahtiterminaaliin muutossa on kyse miljoonahankkeesta mutta vaadittavat investoinnit ovat kuitenkin kohtuullisia uudisrakennusvaihtoehtoon verrattuna. Museohanke saattaa saada myös julkista tukea ministeriöiltä vuosille 2018-2019.
LAKin omistavat Finavian, NREP Oy:n hallinnoima rahasto ja Pontoksen tytäryhtiö Pontos Aero Oy. Finavia omistaa yhtiön osakkeista 49 prosenttia. LAK Real Estate Oy on suunnitellut kohteen yli 30 000 kerrosneliömetrin tiloja uudenlaiseen ja monipuoliseen käyttöön. Tässä Suomen Ilmailumuseo olisi mahdollisesti keskeisessä ja näkyvässä roolissa. Uusi Suomen Ilmailumuseo olisi merkittävien matkustajavirtojen äärellä ja siitä nousisi Vantaan kaupungille merkittävä maailmanluokan matkailukohde osana Helsinki-Vantaan lentoaseman laajoja palveluita.
Käyttöön olisi Lentoposti.fi:n tietojen mukaan tulossa yli 10 000 neliömetrin kokoiset tilat. Ne jakautuisivat kellarikerrokseen ja kolmeen maanpäälliseen kerrokseen. Tilat kasvaisivat merkittävästi nykyiseen noin 5700 neliömetrin kokoiseen museoon verrattuna. Uudet tilat olisivat lisäksi kokonaan lämpimät, kun nykyisin lentokonehallit ovat talviaikoina hyvinkin viileät. Monipuoliset tilat sopivat erittäin hyvin juuri museokäyttöön. Rakennuksessa on paljon arkisto- ja työpajakäyttöön sopivaa ikkunatonta tilaa, johon on hyvät kulkutiet. Sijainti asematason äärellä voisi mahdollistaa täysin uudenlaista, jopa lentävää museotoimintaa. Tulevaisuutta ajatellen lattian kantavuus mahdollistaisi ilmeisesti jopa Ilmavoimien nykyisen Boeing F/A-18 Hornetin ottamisen osaksi ilmailumuseon uutta kokoelmaa. Mikäli hanke toteutuisi sen suunnitellussa laajuudessa mm. vuokra- ja rahoitusneuvotteluiden osalta se käynnistyisi välittömästi.
Ovet uuteen Suomen Ilmailumuseoon avautuisivat suunnitelmien toteutuessa vuoden 2019 aikana ja ensimmäinen täysi toimintavuosi olisi SIM2020 -uudishankkeen nimen mukaisesti vuosi 2020. Lue myös:
|
|||