Suomen Ilmailuopiston modernit DA42-koulukoneet saapuivat

SIO_DA42_ylilento_1Uudet hiljaiset Diamond DA42 Twin Star - koneet saapuivat Suomen Ilmailuopistolle Poriin keskiviikkona 23. huhtikuuta. Ne tilattiin lähes viisivuotisen hankintaprosessin jälkeen kesällä 2013. Lento-oppilaiden koulutus moderneilla DA42-koneilla alkaa vuoden 2015 alusta.

Suomen Ilmailuopisto vastaanotti kolme modernia ja ympäristöystävällistä Twin Star -konetta itävaltaiselta Diamond Aircraft Industries -lentokonetehtaalta. Uusien koneiden rekisteritunnukset ovat OH-DAB, OH-DAC ja OH-DAD.

SIO_DA42_DACOhjaajat lähtivät uusilla koneilla noin kuuden tunnin lennolle kohti Suomea ja Poria Itävallan Wiener Neustadtista. Malmössä tehdyn välilaskutankkauksen jälkeen koneet saapuivat aurinkoiseen Poriin kahden ylilennon jälkeen noin kello 17.25. Vastassa oli perinteinen paloauton vesisuihkutervehdys.

”Kone on miellyttävä lentää, kun Garmin 1000 -avioniikka on tuttu. Nopeusluokka on samaa tasoa Bonanzan kanssa mutta laippanopeuksissa ja hidastuvuudessa on eroja”, luonnehti lennonopettaja Aki Rautava DA42:n lento-ominaisuuksia parinkymmenen lentotunnin ja kolmenkymmenen laskun kokemuksella.

SIO_DA42_tervetuloaDiamond Twin Star DA42 VI on nelipaikkainen ja kaksimoottorinen kone, jossa on moderni kuvaruutunäyttöihin perustuva Garmin G1000 -avioniikka. DA42 VI on vuonna 2012 esitelty versio, jossa uudet potkurit sekä parannettu aerodynamiikka.

Koneen 168-hevosvoimainen moottori antaa koneelle 322 km/h matkalentonopeuden ja suurin lentokorkeus on 4877 metriä. Kiitotietarve on 1900 kg:n maksimilentoonlähtöpainossa vain 598 metriä ja laskumatka 570 metriä. Toimintamatka 60 prosentin tehoasetuksella on noin 1470 kilometriä.

SIO_DA42_rivi_1DA42-koneiden polttoainekulutus on yli 30 % alhaisempi ja koneiden aiheuttama melu on selkeästi pienempi verrattuna nykyiseen Beechcraft Bonanza A36 -kalustoon. Suomen Ilmailuopiston aiheuttama ympäristökuormitus pienenee uudistuksen myötä entisestään.

Hankittujen koneiden moottoriksi valittiin Austro Engine AE300, joka voi käyttää myös yleisesti saatavilla olevaa suihkumoottorien JET A1 -lentopetrolia sekä dieseliä. Koneessa käytetty moottori on perusosiltaan sama, kuin Mercedes Benzin A-sarjan autojen moottori.

SIO_DA42_ohjaamoDA42 kuluttaa vain 20 litraa JET A-1 -polttoainetta tunnissa per moottori verrattuna Bonanzan kuluttamaan noin 60 litraan 100LL-lentobensiiniä tunnissa.

 ”Oppilaiden koulutukseen koneet otetaan mukaan vuoden 2015 alusta alkaen”, kertoo Suomen Ilmailuopiston johtaja ja rehtori Juha Siivonen.

 Yhden DA42-koneen listahinta on noin 600 000 euroa lisättynä arvonlisäverolla. Hankintaan liittyy myös kaksi FRASCA:n valmistamaa FTD taso 2 -lennonharjoittelulaitetta, jotka toimitetaan marraskuussa 2014. Oppilaiden koulutus aloitetaan tämän takia vasta vuodenvaihteessa 2015. Kokonaishankinnan arvo on noin kolme miljoonaa euroa.

SIO_DA42_Siivonen”Investointi on iso, sillä se on noin 25 prosenttia koko Suomen Ilmailuopiston kahdeksan miljoonan euron liikevaihdosta”, kertoo Siivonen. 

”Polttoainetaloudellisuus ja hiljaisuus olivat yksiä hankinnan määrääviä tekijöitä. Vaatimuksena oli myös hyväksyntä operoida tunnettuihin jäätäviin olosuhteisiin. Koneiden realistinen käyttöikä on noin 20 vuotta ja kaksimoottorisuus antaa vaihtoehtoja myös koulutustoimintaan”.

”DA42 on erinomainen kone operointiin ennen siirtymistä liikennekoneisiin. Koneen Garmin 1000 -avioniikka valmistaa oppilaat toimimaan lasiohjaamoympäristössä”, kertoo tehtaan edustaja Johan Wåhlander.

 SIO_DA42_hallissaKonevalmistaja Diamond Aircraft on kouluttanut kuusi mekaanikkoa ilmailuopiston tarpeisiin ja heille on kerrytetty myös työkokemusta uusista koneista. Lennonopettajat ovat hankkineet koulutuksen uusiin koneisiin Patrialta. Diamondit huolletaan Porissa Ilmailuopiston oman organisaation suojissa kuten ennenkin.

”Bonanzoihin verrattuna huoltotarpeen ensiarvio on, että vähemmällä pitäisi pärjätä. Koneiden runko ei ole käyttöiältään rajoitettu, koska komposiittiin ei tule väsymiä”, kertoo huoltotoiminnanjohtaja Esa Lohikivi.

Beechcraft Bonanza A36 -koneet ovat olleet ilmailuopiston käytössä yli 20 vuotta ja niillä on koulutettu satoja liikennelentäjiä. Nyt Bonanzat ovat myynnissä ja niistä ollaan valmiita luopumaan kuluvan vuoden jälkeen.

SIO_bonanzat_1OH-BBK, OH-BBL ja OH-BBN ovat keränneet 7000-8100 lentotuntia ja laskuja koneilla on tehty 12100-14200. Hintaa väistyvillä koulukoneilla on noin 150 000 euroa koneyksilöstä riippuen.

"Nyt tehdyn hankinnan jälkeen edessä ovat taloustilanteesta riippuen myös Cessna-alkeiskoulukoneiden korvaaminen 1-2 vuotta käynnissä olevan hankkeen päätyttyä. Oma vaikutuksensa on myös käynnissä olevalla lentokoulutusyhteistyöselvityksellä", valottaa Siivonen tulevaisuutta.

 ”Tulevaisuus näyttää mitä tapahtuu Porin lentoasemalla ja jäämmekö mahdollisesti ainoaksi operaattoriksi hiljenevällä kentällä”, mietiskelee Siivonen.

SIO_kalusto Suomen Ilmailuopisto on ammatillinen erikoisoppilaitos, joka kouluttaa ammattilentäjiä Suomen liikenneilmailun tarpeisiin. Poriin saapuneiden uusien koneiden lisäksi laivastosta löytyy viisi Cessna 152 -konetta, kaksi Embraer EMB-500 Phenom 100 -liikesuihkukonetta sekä virheliikekoulutukseen soveltuva Extra 300L -taitolentokone.

Osakeyhtiömuodossa toimivan oppilaitoksen omistavat Suomen valtio ja Finnair Oyj kumpikin 49,5 prosentin osuudella sekä Porin kaupunki yhden prosentin osuudella.

Lue myös:
Artikkeli: Suihkukoneen ohjaimiin Suomen Ilmailuopistolla
Artikkeli: Kohti lentokoulutusyhteistyötä

Lue myös Lentoposti.fi:n aiemmat uutiset SIO:n konehankinnasta: