Suomen lentäjäliitto FPA:n mukaan lentäjien tyyppikelpoisuuskoulutuksen kustannukset kuuluvat yksinomaan työnantajan vastuulle. Eurooppalaisen ECA:n tekemän selvityksen mukaan suuresta massasta poikkeavat Finnair ja Iberia, jotka maksattavat kymmenien tuhansien koulutuksen uusilla lentäjillä. Euroopan lentäjiä edustavan ECA:n (European Cockpit Association) tekemän tiedonkeruun mukaan valtaosa eurooppalaisista lentoyhtiöistä toimii perinteisen mallin mukaisesti eli lentoyhtiö vastaa tyyppikoulutuksen kustannuksista. Tiedot on kerätty elokuussa 2019. Koulutuksen vastineeksi lentäjät sitoutuvat yhtiöön ns. bondilla eli sitoutumissopimuksella, joka on kymmenien tuhansien hintainen ja pienenee vuosi kerrallaan tai poistuu kokonaan noin kolmen vuoden työskentelyn jälkeen. Mikäli lentäjä ei työskentele koko sopimusaikaa tulee hänen maksaa sitoutumissopimuksen mukainen korvaus lentoyhtiön maksamasta koulutuksesta. Lentäjät tarvitsevat peruskoulutuksen lisäksi erillisen tyyppikelpuutuksen matkustajakoneisiin. Yleisimmät aloittavan lentoperämiehen tyyppikurssit ovat Airbus A320, Boeing 737 tai Embraer -koneiden tyyppikursseja. FPA:n mukaan ns. perinteiset lentoyhtiöt vastaavat laajasti lentäjän tyyppikoulutukseen liittyvistä maksuista. Pienemmissä lentoyhtiöissä ja ns. halpalentoyhtiöissä on ollut perinteisesti erilaisia käytäntöjä tyyppikoulutuksen laskuttamisesta aina "pay to fly" -tyyppisiin järjestelyihin. "Pay to fly" tarkoittaa käytännössä sitä, että kuka tahansa lupakirjan omaava, joka maksaa voi päästä lentämään matkustajakoneella. Palkkaa ei siis välttämättä makseta vaan lentäjä maksaa lentoyhtiölle lentokokemuksesta. Vaihtelua lentoyhtiöiden käytännöissä on erityisesti lentäjien työmarkkinatilanteen mukaan. Kasvuvaiheessa edessä on kilpailu ammattitaitoisista lentäjistä ja tarjolla on parempia palkkoja ja koulutusjärjestelyjä. Esimerkiksi Ryanairilla, jossa lentäjien vaihtuvuus on ollut viime vuosina suurta on tehty muutoksia. Halpalentoyhtiö luopui vuoden 2018 lopulla myös tyyppikoulutuksen laskuttamisesta. Lentäjäliittojen selvityksen tuloksena havaittiin, että poikkeuksen perinteisten lentoyhtiöiden joukossa tekevät kotimainen Finnair ja espanjalainen Iberia. Molemmat yhtiöt laskuttavat tyyppikoulutuksesta työllistettävältä lentäjältä erillisen maksun, joka on Finnairilla noin 26 000 euroa. Se tuo melkoisen lisätaakan aloittavalle lentäjälle, jonka peruskoulutuskustannukset voivat olla reilusti yli 100 000 euroa. Näin ollen 3000 euron alkupalkka voi tuoda haasteita pitkälti yli 100 000 euron koulutuskustannusten maksuun. Nykyisen Finnairin palveluksessa on jo noin 1000 liikennelentäjää, jotka tekevät pitkiä vuosikymmenten mittaisia uria yhtiössä. Lentäjien urakiertoon mahtuu edelleen useita erilaisia konetyyppejä ja ilmailualan kehitysvaiheita. Jo palveluksessa olevien lentäjien koulutukset Finnair maksaa edelleen. Suomessa tyyppikurssimaksuja on pyritty keräämään lentäjiltä aiemminkin. Vuonna 2013 Finnairille syöttölentoja operoiva Flybe eli nykyinen Norra yritti saada aloittavat lentäjät maksamaan noin 24 000 euron arvoisen tyyppikurssimaksun 1.1.2014 lähtien. Tuolloin lentäjiä edustanut Flybe Airline Pilot Association FAPA torppasi yhtiön suunnitelmat. Lue myös:
|
|||