Tuoreen selvityksen mukaan Suomella on hyvät valmiudet biopolttoaineiden laajaan ja jatkuvaan käyttöön lentoliikenteessä. Biopolttoaineen jatkuva saatavuus Helsinki-Vantaan lentoasemalla voisi tukea lentoaseman kansainvälistä asemaa muodostaen Helsinki Green Hubin. Suomi on vahvasti sitoutunut puhtaan teknologian ja biotalouden edistämiseen. Selvityksessä tarkasteltiin erilaisia liiketoimintamalleja biopolttoaineen lisäkustannuksen kattamiseksi lentoliikenteessä. Näistä rakennettiin mahdollinen Suomessa toteutettavissa oleva malli. Mallia voitaisiin käyttää lähtökohtana toimijoiden kesken käytäville keskusteluille. Suurin ratkaistava asia on käytön kannattavuus, sillä biopolttoaine on tällä hetkellä selvästi fossiilista lentopolttoainetta kalliimpaa. Selvityksessä esitettyihin ajatuksiin ja toimenpiteisiin ei ole vielä otettu kantaa. Biopolttoaineiden käytöstä tehdyssä esiselvityksessä olivat mukana liikenne- ja viestintäministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö, Finnair, Finavia ja Neste Oil. Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikon mukaan biopolttoaineiden käyttö lentoliikenteessä vahvistaisi Suomen maakuvaa puhtaan teknologian ja biotalouden innovatiivisena edelläkävijänä. Biopohjaisen dieselin käyttö ei vaatisi erillistä investointia tuotantoon, mutta kylläkin logistiikkaan, jolloin sen käyttöönotto olisi halvempaa ja nopeampaa. Konseptissa lentoliikenteeseen soveltuvaa biopolttoainetta valmistettaisiin Kilpilahden jalostamolla Porvoossa. Selvityksen tekijät ehdottavat, että julkiset tahot ja niin sanotut edelläkävijäyritykset osallistuisivat ensimmäisinä biopolttoaineen lisäkustannuksiin liikematkustuksessaan. Tätä laajennettaisiin myöhemmin muihin yrityksiin ja yksityisasiakkaisiin. Lue myös: Artikkeli: Kohti kestävää kehitystä ja Bio-hubia Valtio mahdollisesti mukaan Helsinki-Vantaan bio-hub-hankkeeseen
|
|||